EN

15.03.2010 Wersja do druku

Spowiedź celebryty

"Traviata" w reż. Mariusza Trelińskiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Daniel Cichy w Tygodniku Powszechnym.

Może dziwić, że Mariusz Treliński, reżyser poszukujący i ceniący wyzwania, postanowił wystawić "Traviatę" Giuseppe Verdiego. To wszak dzieło-samograj, od dziesięcioleci zajmujące wysokie pozycje w rankingach operowych partytur, kojarzone raczej ze scenami o profilu konserwatywnym, nie awangardowym. A przecież do tych drugich chce Treliński zaliczać Operę Narodową. Do tego w treści "Traviata" ogrywa motyw nawróconej prostytutki, w kulturze mocno wyeksploatowany. I to nie tylko przez Aleksandra Dumasa syna, którego "Dama kameliowa" zachwyciła niegdyś Verdiego. Co mogło więc artystę zachwycić w wyświechtanym romansidle? Czy uwiodła Trelińskiego historia kurtyzany Violetty Valéry, która wbrew kodeksowi luksusowych dam do towarzystwa daje się ponieść prawdziwej miłości, porzuca dotychczasowy zawód i wraz z młodym Alfredo ucieka na prowincję? A może zaintrygował reżysera motyw miłości niemożliwej? Każda realizacja operowa Trelińskiego jes

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Spowiedź celebryty

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Powszechny nr 10/07.03

Autor:

Daniel Cichy

Data:

15.03.2010

Realizacje repertuarowe