Od 6 czerwca trwa 19. Festiwal Ciało/Umysł. W tym roku odbywa się pod hasłem „Przestrzeń jak powietrze”. Przestrzeń jest jedną z podstawowych zasad tworzenia tańca, fundamentem definiowania się tancerza wobec wewnętrznej przestrzeni własnego ciała, umysłu i emocji, a także wobec przestrzeni zewnętrznej, otoczenia: w tym natury, społeczeństwa, drugiego człowieka/tancerza.
Powietrze rozumiane jako oddech wyznacza rytm tańca, wypełnia przestrzeń lub ją tworzy i także stanowi ważną oś konstrukcji ruchu. Przestrzeń i powietrze od początku były obecne jako kluczowe zagadnienia tegorocznej edycji w kontekście patronki tegorocznej edycji, Isadory Duncan, ale ostateczny kształt hasła wykluł się już podczas pandemii, nabierając dodatkowych, aktualnych znaczeń: odnajdowania się w zamknięciu, zawężania przestrzeni fizycznych i jednoczesnego uwalniania się i otwierania na inny, pozafizyczny, wymiar. Podobnie powietrze – niby oczywiste, ale nagle z jednej strony sprowadziło się do życiodajnego oddechu, a z drugiej urosło do rangi śmiercionośnej broni. Wątki przestrzeni i powietrza będą przewijały się we wszystkich pracach festiwalowych, w tym przygotowywanych na jesień polskich premierach. Swoje prace pokażą: Marta Ziółek („Monstera”), Ilona Trybuła („Piękno jak powietrze”), Paweł Sakowicz („Drama”) oraz Iwona Olszowska (projekt artystyczno-społeczny).
Silnie eksplorowane w pracach większości twórców będą także przestrzenie kobiecości, jako że duchową patronką 19. C/U jest „matka rewolucji tanecznej”, Isadora Duncan. Dlaczego ona? Bo okazuje się, że to, co najistotniejsze w tańcu, to co ciągle na nowo odkrywają nowe pokolenia tancerzy ona uruchomiła 100 lat temu, zrzucając baletki, stając bosą stopą na gołej ziemi i czerpiąc z niej energię i radość życia. Wzięła głęboki wdech i wraz z wydechem poszerzyła po pierwsze przestrzeń dostępną dla kobiet, stając się ikoną feminizmu, a po drugie poszerzyła przestrzeń sztuki, tworząc nowy model funkcjonowania tańca poza murami teatru instytucjonalnego. W połowie lipca na fanpage’u Ciało/Umysł wystartuje cykl: „re:Isadora” pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy, poświęcony słynnej buntowniczce. O różnych aspektach jej życia i twórczości – o rewolucyjnym podejściu do spraw ekonomicznych i społecznych, o inspiracji przyrodą, nieoczywistej seksualności i wpływie na polską scenę tańca, piszą ekspertki: Hanna Raszewska-Kursa, Alicja Iwańska, Emilia Cholewicka i Kasia Wolińska. A jesienią dzięki polskiej premierze spektaklu Jérôme’a Bela – po raz pierwszy od przeszło stu lat – będziemy mogli zobaczyć na scenie oryginalne choreografie Isadory Duncan.
W wymiarze społeczno-kulturalnym tworzenie przestrzeni dla sztuki tańca i dyskurs o jego miejscu i roli od zawsze stanowi ważny temat dla Festiwalu. W tym roku z rozważań o tym, czy mury teatru są przeżytkiem czy luksusem oraz z potrzeby chwili nastąpiło otwarcie nowej, niezgłębionej przestrzeni wirtualnej: powstała e-Scena C/U 2020, na której prezentowana jest i dla której specjalnie tworzona jest część programu.
Inne aktualności
- Polskie Radio. Radio Teater - drugie wspólne słuchowisko z Teatrem Żydowskim 19.04.2024 11:34
- Warszawa. Dzień Ziemi - przyroda na afiszu Teatru Sztuka Ciała 19.04.2024 11:24
- Kielce. „Papkinada”, czyli widowisko upamiętniające postać Wiesława Gołasa 19.04.2024 10:47
- Łódź. Zwycięzcy XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych 19.04.2024 10:43
- Kielce. Trwa Festiwal Tańca Kielce 2024 19.04.2024 10:38
- Kraków. Nie żyje aktor Grzegorz Minkiewicz. Przez lata był związany z opolską sceną 19.04.2024 10:38
- Gdynia. „Niewolnice z Pipidówki” na deskach Teatru Miejskiego – w sobotę 19.04.2024 09:37
- Bydgoszcz. Chińska księżniczka Turandot ze Lwowa. Jutro rozpoczyna się XXX Bydgoski Festiwal Operowy 19.04.2024 09:25
- Ludzie teatru w „Notatniku Teatralnym” – wywiad z Romanem Bernatem 19.04.2024 09:05
- Lublin. Porozmawiajmy o Strategii Kultury Lublin 2030+ 19.04.2024 09:04
- Kielce. Teatr-marzenie. Nowy/stary gmach przy Sienkiewicza 32 19.04.2024 08:56
- Warszawa. Premiera „Serca ze szkła. Musicalu zen” w STUDIO teatrgalerii - w piątek 19.04.2024 08:42
- Kalisz. „Trik Patricka”. Najnowsza premiera w Teatrze Bogusławskiego 19.04.2024 08:24
- Opole. Finał IX Konkursu „Klasyka Żywa” podczas 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych 18.04.2024 17:50
Tegoroczna szata graficzna C/U wyszła spod ręki młodej, utalentowanej graficzki, Martyny Wędzickiej-Obuchowicz (nagroda w kategorii "Świeża Krew 2019" oraz nominacja do nagrody "Projektant Roku 2019"). Dotychczasowa identyfikacja wizualna Festiwalu oraz Fundacji Ciało/Umysł była dziełem Lecha Rowińskiego ze studia projektowego „Beton”. Wędzicka dostała za zadanie z jednej strony nadać grafice nowy charakter, a z drugiej odnieść się do tego, co było. Zdecydowała się na wykorzystanie logo Fundacji, z którego wyłania się motyw przewodni 19. C/U. Oczywiście punktem wyjścia do stworzenia całości było hasło "Przestrzeń jak powietrze" oraz postać Isadory. O swojej pracy Wędzicka pisze tak: Z jednej strony jest to kobieta szukająca oddechu, z drugiej strony zajmująca przestrzeń swoim ruchem. Głównym pomysłem jest próba zburzenia muru, motyw przejścia z jednej na drugą stronę, dzielenie czasu na "przed" i "po". Ważnym wyzwaniem graficznym […] jest próba pokazania ruchu na statycznej materii […] Udało się to dzięki "kubistycznemu" ujęciu postaci i przedstawieniu w jednym miejscu całej gamy emocji. Publiczna premiera plakatu 19. C/U odbędzie się 9.07 w Gdańsku podczas wernisażu prac artystki.
Co już się dzieje na e-Scenie C/U 2020 na FB i YT? Wystartowały dwa cykle:
Pierwszy to „PROSTO Z WNĘTRZA” – streamowane rozmowy Anny Sańczuk z choreografami przygotowującymi premiery na jesienną odsłonę C/U. Dlaczego „Prosto z wnętrza”? Bo spotkania są wejrzeniem w świat artysty, który szczerze, bez kreacji, przy śniadaniu w swojej prywatnej przestrzeni dzieli się zarówno swoją codziennością, jak i aktualnymi przemyśleniami na temat tańca i życia. Do tej pory C/U trzykrotnie nadawało live z przestrzeni:
- Marty Ziółek (6.06) – choreografki, performerki i reżyserki, którą interesują współczesne rytuały, performatyka tożsamości i kobiece narracje oraz pop-kultura i nowe technologie.
- Pawła Sakowicza (20.06) – choreografa i tancerza, który intelektualne inspiracje osadzone w świecie książek i nowych technologii łączy z iście sportową praktyką sceniczną i poczuciem humoru.
- Ilony Trybuły (4.07) – tancerki, choreografki i wykładowczyni akademickiej, dla której osią działań jest improwizacja, rozwijanie uważności i zestrajanie sygnałów w relacji z partnerami scenicznymi – także muzykami.
Najbliższe wydarzenie z cyklu „Prosto z wnętrza”:
18.07 (sobota) o godz. 11.00 – rozmowa z Iwoną Olszowską – tancerką, choreografką, nauczycielką kilku nurtów improwizacji, która wyprowadza ruch z psychologii i świadomości ciała, chętnie występuje w przestrzeniach alternatywnych, a na 19. C/U przygotowuje specjalny projekt społeczno-artystyczny w przestrzeni publicznej wokół Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Drugi cykl, publikowany od 29.06 dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i czwartki rano – to inspirowane książką Y.N. Harariego „21 LEKCJI TAŃCA NA XXI WIEK”. Kuratorka tego projektu, Edyta Kozak, zaprosiła 21 artystów do podzielenia się z ludzkością swoimi przemyśleniami na temat ćwiczeń i ruchów, które mają moc wpływania na rzeczywistość. Cykl powstał w odpowiedzi na nową sytuację związaną z pandemią i potrzebę wygospodarowania dla polskich artystów nowych przestrzeni do pracy twórczej. Za nami trzy lekcje:
- Lekcja 1: Paweł Sakowicz (29.06) – o chodzeniu,
- Lekcja 2: Ilona Trybuła (2.07) – o uważności,
- Lekcja 3: Renata Piotrowska (6.06) – o medytacji.
Najbliższe wydarzenie z cyklu „21 lekcji na XXI wiek”:
9.07 (czwartek) o godz. 9.00 na fanpage’u Ciało/Umysł na FB - premiera Lekcji 4.
Wszystkie wydarzenia e-Sceny C/U 2020 po premierze na FB publikowane są na naszej stronie na YT.
***
Bądźcie z nami,
Zespół C/U
19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna - Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez M.St. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.