EN

19.06.2012 Wersja do druku

Totalitarny Neron i strach przed człowiekiem

Krzysztof Warlikowski wyreżyserował w Madrycie operę Monteverdiego/Boesmansa. Inspiracją okazała się powieść "Łaskawe" Jonathana Littella - pisze Tomasz Cyz w Gazecie Wyborczej.

Po pierwszej części madryckiej premiery, kiedy zgasło światło (ale nie opadła kurtyna, bo jej po prostu nie ma), część publiczności wydała się z siebie gromkie: "Buuu!". Po ostatnim wyciemnieniu albo ci, którzy wcześniej krzyczeli, poszli do domów (spektakl trwa ponad cztery godziny), albo przekonali się, że Krzysztof Warlikowski nie jest skandalistą, tylko twórcą stawiającym współczesnego człowieka pod ścianą płaczu. Polski reżyser dostał owację. Gerard Mortier, od dwóch lat dyrektor artystyczny madryckiego Teatro Real, może być zadowolony. Warlikowski zresztą już wystawiał u niego przed rokiem - "Króla Rogera" Szymanowskiego, spektakl, który powstał w paryskiej Opéra Bastille. "Koronacja Poppei" (1643) Cllaudia Monteverdiego do libretta weneckiego prawnika Busenella była rewolucją. Po raz pierwszy bowiem oczom i uszom publiczności ukazały się nie postaci mitologiczne, tylko bohaterowie z historii, co prawda odległej. Opera nie zachowa�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Koronacja Poppei" Warlikowskiego. Totalitarny Neron i strach przed człowiekiem

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza online

Autor:

Tomasz Cyz, dwutygodnik.com

Data:

19.06.2012

Wątki tematyczne