Inne aktualności
- Warszawa. Siedmioro kandydatów na dyrektora Teatru Dramatycznego 17.04.2024 17:22
- Warszawa. Ogłoszono program 44. Warszawskich Spotkań Teatralnych 17.04.2024 16:54
- Poznań. Premiera „Zmierzchu długiego dnia” w Teatrze Nowym w piątek 17.04.2024 16:23
- Wsola. „Fizyka kwantowa…”. Nagradzany monodram w Muzeum Gombrowicza 17.04.2024 16:21
- Katowice. Monodram Aleksandry Gosławskiej w Teatrze Śląskim 17.04.2024 16:12
- Poznań. Wkrótce IV Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca „Granice natury - granice kultury” 17.04.2024 15:59
- Warszawa. Pokaz specjalny filmu „Pastor. Cztery akty” 17.04.2024 15:49
- Warszawa. Teatr Roma z nagrodą Kreator Sceny Jutra 2023 17.04.2024 15:20
- Warszawa. Zbliża się 2. Festiwal Teatralny Wolność 17.04.2024 15:06
- Warszawa. Magdalena Drab i Beniamin M. Bukowski laureatami V edycji Dramatopisania 17.04.2024 14:55
- Słupsk. 2. Festiwal Plastyki Teatrów Lalki i Formy rusza w tym tygodniu 17.04.2024 13:05
- Gdańsk. Nowe murale obok stacji PKM Niedźwiednik poświęcone Pawłowi Huelle 17.04.2024 12:50
- Katowice. Spektakl dyplomowy „Pustostan” w Teatrze Śląskim 17.04.2024 12:28
- Warszawa. Po co nam Instytut Teatralny? W poniedziałek dyskusja panelowa 17.04.2024 12:11
„Króla Leara". jedno z największych dzieł Szekspira, w reżyserii Anny Augustynowicz przygotowuje Teatr Kochanowskiego na nowy sezon. Będzie to koprodukcja z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy.
„Król Lear" to tragedia obnażająca ludzką małość i podłość, ale też równie jasno pokazująca szlachetność ludzi lojalnych ibe-zinteresownie sprzeciwiających się złu. Król Lear ma trzy córki -Gonerylę, Reganę iKordelię. Postanawia obdzielić je swym majątkiem odpowiednio do stopnia ich deklarowanej miłości do siebie. Dwie pierwsze tylko mówią o miłości, trzecia kocha naprawdę. To punkt wyjścia dramatu, którego finałem jest tragedia i śmierć. „Król Lear" uznawany jest za jedno z największych dzieł Szekspira, zawsze silne oddziałujących na widzów. Nigdy też obojętnymi wobec swojego dzieła nie pozostawia Anna Augustynowicz, jedna z największych osobowości polskiego teatru. - Szekspir odkrywa autorytarny mechanizm sprawowania władzy, który dziś nazywamy populizmem. Miłość do władzy staje się równa miłości do wojny. W tę wojnę wplątana zostaje cała społeczność. Szekspir ostro przedstawia konflikty, które wynikają z przemocy mocno zakorzenionej w kulturze patriarchalnej - tak jeden z motywów sięgnięcia po ten tekst wyjaśnia Anna Augustynowicz.
O roli Leara mówi się, że to „rola ról". Tadeusz Łomnicki, który umarł na scenie podczas prób Leara, nazywał ją skałą bazaltu. W opolsko-legnickim przedstawieniu w tej roli wystąpi gościnnie Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady, odwrotnie niż miało to miejsce wteatrze elżbie-tańskim, stanowią same kobiety. Opolski zespół reprezentują: Cecylia Caban, Weronika Krystek (gościnnie, AST w Krakowie), Karolina Kuklińska, Magdalena Maścianica, Katarzyna Osipuk, Judyta Paradzińska, Beata Wnęk-Malec.
Opolska premiera zaplanowana jest na początek października.