15.10.2020, 15:25 Wersja do druku

Gdańsk. Co (i jak) zobaczymy na 24. Festiwalu Szekspirowskim

Decyzją organizatorów - Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Fundacji Theatrum Gedanense - oraz zaproszonych teatrów i twórców, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami 24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku odbędzie się w terminie 20 - 28 listopada 2020 roku i zostanie częściowo zrealizowany online.


Mimo trudnej sytuacji wywołanej pandemią COVID - 19 organizatorzy Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku chcą, by coroczne święto Szekspira mogło się odbyć – w bezpiecznym dla widzów kształcie. - Sytuacja jest dynamiczna, wrasta zagrożenie zarażeniem, dlatego trzeba brać pod uwagę różne scenariusze – również taki, że tegoroczny festiwal będzie musiał odbyć się online, bez widowni na miejscu, w teatrze. Nasze wspólne bezpieczeństwo jest najważniejsze. – mówi Jerzy Limon, Dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. – Wspólnie z partnerami z Wielkiej Brytanii, Litwy, Japonii oraz Włoch przygotowujemy więc plan B, czyli możliwość prezentacji spektakli w streamingu internetowym na żywo, z ich rodzimych scen. Termin festiwalu pozostaje bez zmian - to 20 – 28 listopada 2020 roku.

Dobrą wiadomością jest to, że nie musimy w tym roku rezygnować z oglądania najlepszych szekspirowskich spektakli z kraju i ze świata. W nurcie głównym 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku zostaną zaprezentowane spektakle z Litwy, Włoch, Japonii i Wielkiej Brytanii (międzynarodowy spektakl teatru społecznego) oraz z Polski.  Z powodu sytuacji spowodowanej epidemią po raz pierwszy nie odbył się Konkurs o Złotego Yoricka (decyzja ogłoszona 8 maja 2020 roku), jednak wszystkie teatry, które zrealizowały polskie adaptacje sceniczne dzieł Szekspira w sezonie 2019/2020, będą mogły zgłosić swoje spektakle do kolejnej edycji konkursu. Mimo to w programie 24. Festiwalu Szekspirowskiego nie zabraknie spektakli z Polski.

Festiwal zainaugurować ma 20 listopada 2020 roku premiera pierwszej własnej produkcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burzy” Williama Szekspira w reżyserii Szymona Kaczmarka. Spektakl ten znajdzie się następnie w stałym repertuarze GTS. W głównym nurcie 24. Festiwalu Szekspirowskiego zobaczymy też „Hamleta” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego z Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.


fot. Bartek Barczyk/mat. Teatru im. Słowackiego w Krakowie

Program Nurtu głównego 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku

20 listopada 2020
„Burza”, reż. Szymon Kaczmarek, Gdański Teatr Szekspirowski, Polska

21, 22 i 23 listopada 2020
„Shake Fear | Break Walls” („Bez Lęku | Bez Murów”), reż. Philip Parr, Parrabbola, Wielka Brytania - spektakl realizowany w ramach projektu Shaking the Walls

22 listopada
„Hamlet”, reż.  Bartosz Szydłowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Polska

24 listopada
„Otello”, reż. Oskaras Koršunovas, Teatr OKT, Litwa

25 listopada
„Hamlet”, koncepcja i choreografia: Walter Matteini & Ina Broeckx, ImPerfect Dancers, Włochy

26 listopada
Dzień SzekspirOFF w GTS

28 listopada
„Król Yebi” na podstawie „Króla Leara” W. Szekspira, reż. Sujin Kim, Japonia

Program Nurtu SzekspirOFF 2020

Drugim, obok Nurtu głównego, filarem programu Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku jest SzekspirOFF, który zakłada prezentacje najciekawszych wydarzeń artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych, zrealizowanych przez  niezależnych twórców w Polsce i na świecie. Wydarzenia prezentowane w ramach SzekspirOFF operują różnorodnymi środkami wyrazu artystycznego, takimi jak: teatr dramatyczny (małe formy teatralne),  monodram, teatr lalkowy, teatr tańca, pantomima, koncert, performance, happening,  stand-up, kabaret, teatr uliczny, film i in.

Od czterech lat SzekspirOFF odbywa się w formule konkursowej. Do udziału w Konkursie mogły zgłaszać się teatry i twórcy niezależni z Polski i z zagranicy, z wyłączeniem teatrów Laureatów Konkursu na wsparcie projektów artystycznych w ramach nurtu SzekspirOFF 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

W obecnej sytuacji spowodowanej epidemią COVID-19 nie ma pewności, czy Konkurs SzekspirOFF 2020 będzie mógł odbyć się w zakładanym wcześniej kształcie. Organizatorzy Festiwalu prowadzą rozmowy z artystami i twórcami działań zakwalifikowanych do finału Konkursu na prezentację wydarzeń artystycznych SzekspirOFF na temat możliwości ich prezentacji dla ograniczonej ilości widzów lub  w formule online.

W programie 24. Festiwalu Szekspirowskiego znajdą się na pewno trzy produkcje, dofinansowane w ramach Konkursu na wsparcie projektów artystycznych SzekspirOFF 2020, które zaprezentowane zostaną 26 listopada 2020:

⦁    „Glorious Summer”, BU FILM,
⦁    „Epitafium Błazna”, Kolektyw Kejos,
⦁    „Ofelie”, Kolektyw Kobietostan.

W ramach tegorocznego nurtu SzekspirOFF organizatorzy planują zaprezentować również 9 wydarzeń wyłonionych do finału międzynarodowego Konkursu SzekspirOFF 2020:

 - „Aktorzy przyjechali”  (na podstawie „Snu nocy letniej”, „Hamleta” oraz „Jak Wam się podoba” Williama Szekspira)  - Wiesław Cichy i Marek Kocot, Wrocław, Polska
- „Burza”  - Teatr Makata, Warszawa, Polska
- „I come to you River. Ophelia fractured”  (na podstawie „Hamleta” W. Szekspira) - Studio Kokyu, Wrocław, Polska
- „Mobbing Dick (Shakespeare’s Lovers)” (na podstawie „Miarki za miarkę”, „Gwałtu na Lukrecji” oraz „Snu nocy letniej” W. Szekspira) - Caroline Pagani, Włochy
- „Nazwisko” (na podstawie „Hamleta” W. Szekspira) - Prokopiuk&Kraińska, Bytom, Polska
- „OTELLO  TONIGHT!” Teatr Przedmieście, Rzeszów, Polska
- „Po Otellu” Teatr Strefa Otwarta (Anna Rakowska i Piotr Misztela), Wrocław, Polska
- „stormy protest song”  (na podstawie „Burzy” W. Szekspira) Monster Hurricane Wihajster (Monika i Hubert Wińczyk), Poznań, Polska
- „TEFILIN”  (na podstawie „Kupca Weneckiego” W. Szekspira) Bartłomiej Gąsior, Warszawa, Polska.

SzekspirOFF 2020 jest częścią projektu „Shaking the Walls” współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa. Celem projektu „Shaking the Walls” jest artystyczna interpretacja murów, podziałów, granic – fizycznych bądź metaforycznych - wszystkiego, co oddziela ludzi od siebie, zarówno jednostki, jak i grupy społeczne bądź etniczne, a także narody i kraje.

Mając na uwadze względy bezpieczeństwa zarówno widzów jak i artystów, na bieżąco analizujemy sytuację oraz śledzimy wszystkie komunikaty. Będziemy na bieżąco modyfikowali kształt Festiwalu, dostosowując się do obecnych warunków i możliwości. Jednocześnie pozostajemy z nadzieją, że - niezależnie od tego, jaki kształt przybierze tegoroczny Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jego wierni widzowie będą z nami i pomogą nam współtworzyć to wyjątkowe teatralne święto. Kto wie, może trudna, nieoczekiwana sytuacja, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy, wpłynie na rozwój sztuki teatru w nieznanych jej dotąd obszarach i pozwoli na stworzenie nowych form – zarówno artystycznych, jak i w zakresie prezentacji oraz uczestnictwa.



Źródło:

Materiał nadesłany

Tematy w toku