Ze wszystkich głośnych reżyserów i inscenizatorów współczesnego teatru rosyjskiego największe zainteresowanie w Polsce zdobył Mikołaj Jewreinow. W chwili, gdy Teatr Polski wystawił jego niezwykłe widowisko pt. "To co najważniejsze", artykułom i przyczynkom, oświetlającym teorię i praktykę Jewreinowa, nie było u nas końca. Referowano i komentowano jewreinowski postulat "teatralizacji życia", dyskutowano, polemizowano, przeważnie nie zgadzano się z nim, lecz interesowano nieustannie. Nic też dziwnego, że wystawienie najnowszej sztuki Jewreinowa p.t. "Okręt sprawiedliwych", i to wystawienie przy współudziale samego autora, co zapewniło trafność teatralnego ujęcia, wywołało wielkie zainteresowanie. I, jak to zwykle bywa w wypadkach podobnych, zenit zainteresowania był zarazem jego kryzysem i początkiem rozczarowania. "Okręt sprawiedliwych" przeprowadza wiernie zasadę teoretyczną Jewreinowa teatralizacji życia, jednakże za pośrednictwem pomysł
Tytuł oryginalny
Z TEATRU
Źródło:
Materiał nadesłany
Tygodnik Ilustrowany, nr 18/1926