EN

2.02.2003 Wersja do druku

Wyzwolenie

Temat "Tanga Gombro­wicz" miał być bardzo aktual­ny: zderzenie polskości z tym, co "obce". Grabowski chciał pokazać, że nic, co swojskie, już wkrótce nie będzie takim, jakie było. "Mikołaj Grabowski, jak mało kto w dzi­siejszym teatrze, dobrze wie, na czym Gom­browicz polega. Oto Gombrowicz - myśl Gombrowicza - trafił na kogoś, kto jest nie tylko bardzo inteligentnym interpretatorem, ale kto jeszcze pokazuje, jak Gombrowicz jest dla niego osobiście ważny" - pisał swe­go czasu Janusz Majcherek. Przygoda z Gombrowiczem zaczęła się dla Grabow­skiego w połowie lat 70. Był wtedy akto­rem Teatru im. Słowackiego i równolegle studiował reżyserię. Wbrew metryce i wa­runkom zagrał Ojca w "Ślubie" Krystyny Skuszanki, a recenzenci zachwycili się fa­scynującym sposobem mówienia przez nie­go tekstu Gombrowicza. W tej roli należy szukać źródeł później­szego teatru Mikołaja Grabowskiego, jego wieloletniej strategii artystycznej. Grabow­ski odkrył

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wyzwolenie

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Powszechny nr 5

Autor:

Łukasz Drewniak

Data:

02.02.2003

Realizacje repertuarowe