EN

30.03.1979 Wersja do druku

"Wyzwolenie"

I interpretacje tego utworu na ogół wskazują trzy różne wyzwolenia: wyzwolenie się Polski z niewoli politycznej, wyzwolenie narodu z bezwładu woli i świadomości oraz wyzwolenie sztuki. Teatr Adekwatny przedstawił tylko centralną część dramatu Wyspiańskiego - obszerną rozprawę z Maskami, w której jednak zasadnicze idee dzieła zostały zachowane. Główną postacią "Wyzwolenia" jest - jak pamiętamy - Konrad. Ta pożyczka Z Mickiewiczowskiego banku spraw narodowych jest tutaj zarazem maską samego Wyspiańskiego. Konrad wypowiada się "z wolnej stopy", improwizuje jakby bez przygotowania (w duchu "commedia dell'arte"), a uczestnikami tej publicznej dyskusji o Polsce zniewolonej, o bezwładzie duchowym narodu, o usychającej we frazesach i fałszach sztuce - są Maski. Pierwotnie były to figury z krwi i kości, współcześni Wyspiańskiemu. Jak wynika bowiem z oględzin brulionu, niektórzy rozmówcy Konrada nosili takie oznaczenia, jak Ż., Poeta, Redaktor, Janek.

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Wyzwolenie"

Źródło:

Materiał nadesłany

Trybuna Odrzańska nr 71

Autor:

HK

Data:

30.03.1979

Realizacje repertuarowe