EN

7.10.2010 Wersja do druku

Witkacy prywatnie

"Metafizyka dwugłowego cielęcia" w reż. Michała Borczucha w TR Warszawa. Pisze Marcin Kościelniak w Tygodniku Powszechnym.

Michał Borczuch nie uległ pokusie potraktowania Witkacego sztampowo: nie ma tu retoryki uczuć metafizycznych, katastrofizmu, prorokowania. Metafizyka dwugłowego cielęcia" to pierwsze spotkanie Michała Borczucha z tym autorem. Reżyser, który swój teatralny świat budował dotychczas przede wszystkim na repertuarze romantycznym i modernistycznym (Fredro, Büchner, Goethe, Wilde), stanął przed nowym wyzwaniem: metoda - polegająca na precyzyjnym wygaszaniu napięcia pomiędzy językiem i wpisaną w tekst "niedzisiejszą" wrażliwością a ostentacyjnie eksponowaną współczesną estetyką - tym razem nie mogła przynieść rezultatu. Z drugiej strony znalazł Borczuch w Witkacym bliskiego krewnego. Obraz człowieka wyrzuconego na margines społeczeństwa i świata, temat zerwanych i bezskutecznie rekonstruowanych więzi, schemat relacji wewnątrz zamkniętej grupy - wszystko to buduje konfigurację dla teatru Borczucha typową. Skandal ludzkiego ciała Powiedzmy od r

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Witkacy prywatnie

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Powszechny nr 39/26.09

Autor:

Marcin Kościelniak

Data:

07.10.2010

Realizacje repertuarowe