EN

31.03.2015 Wersja do druku

Wielkie mity na scenie

"Oratorium Pytyjskie" w reż. Włodzimierza Staniewskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice - pokaz w Teatrze Polskim w Warszawie. Pisze Jan Bończa-Szabłowski w Rzeczpospolitej.

Występ Gardzienic jest świętem, bo spektakle są jak katharsis. W Gardzienicach biło zawsze źródło prawdziwego teatru. Włodzimierz Staniewski, uczeń Jerzego Grotowskiego, wraz z grupą zapaleńców stworzył coś, co określane jest mianem eksperymentalnego teatru antropologicznego. Codzienne treningi to nie tylko chęć utrzymania niezwykłej sprawności ruchowej, muzykalności związanej z gestem i ruchem. To przede wszystkim odblokowanie tkwiących w każdym z nas ograniczeń oraz budowanie relacji z drugim człowiekiem. Każdy spektakl to przykład pełnego zestrojenia grupy artystów w jeden organizm. Widać to doskonale w prezentowanym właśnie w Teatrze Polskim w Warszawie "Oratorium pytyjskim". Staniewski sięgnął tu do "Przykazania mędrców z Delf". Pochodzące z VI wieku przed Chrystusem sentencje przypominają najprostsze mądrości: "Poznaj samego siebie" czy "Podążaj za bogami". Wszystkie one wyświetlane na monitorach ilustrowane są ekspresyjnym t

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wielkie mity na scenie

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita online

Autor:

Jan Bończa-Szabłowski

Data:

31.03.2015