EN

2.05.1999 Wersja do druku

Wielki i mały człowiek

Sztuka {#os#38269}Łukosza{/#} "Tomasz Mann" zrodziła się z germanistycznej - i nie tyl­ko - fascynacji "Czarodziejską górą" i jej autorem. Jak czytamy w dzienniku dramaturga, powstała w Davos, a jej pisaniu towarzyszyła obecność literac­kich zjaw. Wywoływanie duchów przeszłości stało się sednem sztuki, w któ­rej uobecniony został Dramat Historii (wielki i mały człowiek wobec totalita­ryzmu), ale zabrakło dramatu w sensie teatralnym. Akcja rozgrywa się w latach 30. w Szwajcarii, gdzie Mann wraz z żoną schro­nił się po dojściu Hitlera do władzy. Pisarz-idealista nie może pogodzić się z biegiem historii i naiwnie myśli nawet o powrocie do kraju. Postać zbudowa­na została dość stereotypowo - wielki człowiek wykazuje rozbrajającą naiw­ność w codziennych sprawach i niczym pan Hilary wiecznie szuka okularów. Jerzy {#os#804}Święch{/#} potrafił jednak tchnąć prawdę w banalnie naszkicowaną postać, jego bohater jest ironiczny i ciepły, wi

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wielki i mały człowiek

Źródło:

Materiał nadesłany

Przekrój Nr 18

Autor:

Agnieszka Fryz-Więcek

Data:

02.05.1999

Realizacje repertuarowe