EN

3.10.1953 Wersja do druku

Wielki dramat romantyczny na scenie Teatru Polskiego

W wielkim nurcie naszego dramatu romantycznego, który wydał "Dziady" i "Kordiana", "Nieboską" i "Fantazego" - należy "Horsztyński" do naj­bardziej znamiennych, najbar­dziej oryginalnych osiągnięć. Jeżeli bowiem przyjmiemy - a powinniśmy przyjąć - że na­pisaniem tego dramatu pokiero­wały jako dwa najsilniejsze motory: walka Słowackiego z feudalizmem polskim oraz za­miar ukazania bezsilności samotniczego rewolucjonizmu szlacheckiego z doby pierw­szych powstań - stwierdzimy, że w "Horsztyńskim" sprawy te uzyskały głęboki ideowo i artystycznie wyraz, przejrzy­sty i jasny, mimo korkowego załamania. Feudalna prze­szłość Polski ukazana jest w "Horsztyńskim" nie tylko w od­rażającym kształcie magnackie­go nierządu i zdrady, ale rów­nież w starczej bezsilności szlachcica Horsztyńskiego, któ­ry obrał był wprawdzie drogę walki z carskim zaborcą - walki osobiście szlachetnej i bezinteresownej - ale walki kierowanej zasadami i ideami konserwatywn

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wielki dramat romantyczny na scenie Teatru Polskiego

Źródło:

Materiał nadesłany

?

Autor:

JASZCZ

Data:

03.10.1953

Realizacje repertuarowe