EN

8.02.1985 Wersja do druku

W tym szaleństwie jest metoda

Z interesującą inicjatywą wystąpił warszawski Teatr Polski. Otóż premierą "Romulusa Wielkiego" zainauguro­wał cykl wystawień najwybitniejszych sztuk obcojęzycz­nych, powstałych po II wojnie światowej.

Autentyczny Romulus Augustus, ostatni cesarz Imperium Romanum, panował niespełna rok mając lat zaledwie szesna­ście i "trochę". Usunięty z tro­nu przez Odoakra (wodza ger­mańskiego) i osadzony w ma­jątku w Kampanii przebywał tam do końca swojego życia (przez cały czas otrzymując "emeryturę" od Odoakra). Ko­niec panowania Romulusa uznawany jest za moment koń­cowy istnienia cesarstwa oraz za cezurę czasową między sta­rożytnością a okresem nowo­żytnym. W dramacie Duerrenmatta Ro­mulus zwie się "Wielkim", czas jego panowania rozłożony jest na lat dwadzieścia i miast niesfornego młodzieńca mamy do czynienia z dojrzałym (żonatym i dzieciatym) mężczyzną. No i te kury (w rzeczywistości "hi­storycznej" też miał, ulubiona nosiła ponoć imię Roma). Duerrenmatt w sposób parodystyczny traktuje temat antycz­ny, a pod maską kostiumu utwór jest satyrą wymierzoną w rzeczywistość współczesną auto­rowi. W "monumentalnej" scenogra­fii, imituj

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

W tym szaleństwie jest metoda

Źródło:

Materiał nadesłany

Sztandar Młodych nr 28

Autor:

Temida L. Stankiewiczówna

Data:

08.02.1985

Realizacje repertuarowe