EN

26.11.1977 Wersja do druku

W operze Wrocławskiej. "Fidelio"

Każdorazowa premiera opery Ludwiga van Beethovena "Fidelio" niezależnie od kraju i miejsca, gdzie się odbywa - zawsze jest wydarzeniem najwyższej rangi. Składa się na to wiele przyczyn. Jedną z najważniejszych jest chyba ogólnie utarta opinia o jej stateczności. Z punktu widzenia formy scenicznej, jako takiej, można się z tym zgodzić. Istotnie! Na scenie dzieje się raczej nie za wiele. Na szczęście wartość dzieła muzycznego (włączając w to pojęcie oczywiście i formę operową) mierzy się przede wszystkim warstwą muzyczną. W wypadku "Fidelia" - stanowi ona prawdziwe arcydzieło architektury dźwięku. Ponadto beethovenowska muzyka posiada własną dramaturgię. To, czego nie mówi nam sama sytuacja, opowiada muzyka. Beethoven, jak mało który z kompozytorów tego okresu, charakteryzuje poszczególne osoby ostro, zdecydowanie, pogłębia je w wyrazie. Można zaryzykować twierdzenie, że "Fidelio" to w zasadzie pierwszy dramat muzyczny, w którym nosicielem ak

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

W operze Wrocławskiej. "Fidelio"

Źródło:

Materiał nadesłany

Wieczór Wrocławia

Autor:

Ryszard Bukowski

Data:

26.11.1977

Realizacje repertuarowe