EN

24.09.1961 Wersja do druku

Tragifarsa o nosorożcach

PRAPREMIERA "NOSOROŻCA" Eugene Ionesco odbyła się w Dusseldorfie. Procesowi prze­kształcania się ludzi w bestie akompaniowała tam melodia Horst Wessel-Lied. Antyfaszystowski sens sztuki Ionesco został pod­kreślony także wyraźnie w insce­nizacji paryskiej J.L.Barrault,który kreował czołową rolę Be­rengera,reprezentującego w świe­cie opanowanym przez ludzi ze­zwierzęconych wartości humani­styczne. Berenger jest jedynym człowiekiem,który nie poddał się zbiorowej psychozie,który ma odwagę "bronić się przeciwko ca­łemu światu" i nie kapitulować,choć pozostał osamotniony. Tra­gifarsa Ionesco ma podtekst fi­lozoficzny, rozbijający ramy cza­su i dorywczej aktualności poli­tycznej. Jest sztuką przeciwsta­wiającą się wszelkim przejawom faszyzmu: barbarzyństwu,agre­sywności,terrorowi,szowinistycz­nej demagogii,które paraliżując wolę i zabijając wrażliwość su­mień przemieniają ludzi w zbrod­niarzy. "Nosorożec" nasunął mi skoja�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Warszawy nr 227

Autor:

Zofia Karczewska-Markiewicz

Data:

24.09.1961

Realizacje repertuarowe