EN

2.03.2005 Wersja do druku

Tęsknota za ceremoniałem

"Madame de Sade" w reż. Barbary Sass w Teatrze Ateneum w Warszawie. Pisze Janusz R. Kowalczyk w Rzeczpospolitej.

Barbara Sass wystawiła "Madame de Sade" Yukio Mishimy [na zdjęciu scena z przedstawienia], skrzącą się od emocji opowieść o czynach i poglądach słynnego markiza libertyna. Zamieszanie wokół jego osoby wywołuje szóstka związanych z nim kobiet. Autor, Hiraoka Kimitake (1925 - 1970), posługujący się pseudonimem Yukio Mishima, studiował prawo na Uniwersytecie Tokijskim. Pierwsze jego utwory ukazały się drukiem, gdy miał 19 lat. Gloryfikacja cesarstwa i krytyka kierunku zmian zachodzących w Japonii doprowadziła pisarza do założenia faszyzującego paramilitarnego Stowarzyszenia Tarczy (Tate-no kai). Nieudana próba puczu w armii, sprawiła, że - wyśmiany przez żołnierzy - popełnił seppuku. Utwory Mishimy znane są powszechnie dzięki europejskości, dla jego rodaków nazbyt ostentacyjnej i egzotycznej. Dla Zachodu Mishima jest natomiast drugim, po Akiro Kurosawie, ambasadorem japońskich tradycji. "Madame de Sade" to sztuka przewrotna, w której dyskurs filo

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Tęsknota za ceremoniałem

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 51

Autor:

Janusz R. Kowalczyk

Data:

02.03.2005

Realizacje repertuarowe