- Pedagogika teatru nie jest po to, żebyśmy kształcili pokolenie aktorów, tylko po to, żebyśmy wykształcili pokolenie ludzi, którzy są świadomi tego, co może ich spotkać w teatrze. Rozmowa z Magdaleną Szpak, pedagogiem teatru w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.
Teatr: Kim jest pedagog teatru? Jaka jest specyfika takiej pracy? Magdalena Szpak: Zdefiniowanie pedagoga teatru to niełatwe zadanie, ale spróbuję. Na ogół, pedagog teatru to ktoś, kto buduje przestrzeń do działania pomiędzy tym, co dzieje się na scenie i tym, co wydarza się na widowni. Moja praca polega na stwarzaniu okazji do spotkania pomiędzy artystami i widzami, jednak nie chodzi o sytuację typowego "spotkania z artystą", w której jedna strona opowiada, a druga słucha, tylko o zbliżenie się do języka spektaklu i doświadczenie go na sobie, również fizycznie. Nazywamy to warsztatem pedagogiczno-teatralnym. Warsztat może dotyczyć tematu, który pojawia się w spektaklu, ale może też być zbudowany wokół formy scenicznej, czyli języka spektaklu. Często bywa tak, że współczesny teatr operuje środkami, do których widz nie jest przyzwyczajony. Dotyczy to głównie starszych widzów, ale nie tylko. Pedagog teatru może pomóc takim osobom w zrozumieniu