Ta, napisana prawie przed stu laty (r. 1879) sztuka należy do najwybitniejszych i zarazem najbardziej głośnych utworów Henryka Ibsena. Oglądając dziś "Dom lalki" na białostockiej scenie i wsłuchując się w raczej chłodne reakcje widowni, warto sobie uświadomić, co znaczył ten dramat - kiedyś. Był przecież nie tylko teatrem, lecz wyzwaniem, prowokacją wobec współczesnej Ibsenowi opinii, swego rodzaju manifestem w walce o prawa kobiet do samostanowienia o własnym losie. Nora, która popełnia fałszerstwo i jest z tego dumna, ponieważ ma za sobą racje emocjonalne - to wielka kontestatorka tamtych czasów. Helmer to klasyczny reprezentant obyczajowości mieszczańskiej, która z konformizmu, pruderii i troski o tzw. reputację uczyniła główne zasady kodeksu postępowania. Ibsen pisząc "Dom lalki" poddawał gwałtownej krytyce najbardziej szacowną instytucję ówczesnego społeczeństwa, stanowiącą swoiste "tabu", instytucie mieszczańs
Tytuł oryginalny
Teatr lalkowy
Źródło:
Materiał nadesłany
Kontrasty nr 2