"Dziewicza podróż" zajmie miejsce wśród najlepszych sztuk autora "Księgi Hioba". Interesujące jest przede wszystkim umiejscowienie akcji na statku transatlantyckim. Nie jest to może, jakby chcieli niektórzy, sztuka "marynistyczna", gdyż sanie a k c e s o r i a, statek, horyzont morski, język marynarski, nawet typy "wilków", jeszcze o "marynizmie" nie stanowią. "Marynizm" powstaje przez ukazanie między morzem, okrętem a człowiekiem, związków stałych, a nie przelotnych. Sztuka Winawera dzieję się tylko na morzu. Wyzyskuje tylko pobieżnie szanse, jakie stwarza poddanie psychiki pasażerów wpływowi nowego dla nich żywiołu, i powstający na każdym statku specyficzny zespół społeczny, tworzący swe własne normy. Dobrotliwość Winawera, jego tolerancja zadawalająca się ukazaniem drobnych śmiesznostek, nie wykazuje w całej możliwej rozciągłości kontrastów, jakie można by wychwycić w czasie takiej podróży do Ameryki. Przeciwieństwa "szczura lądoweg
Tytuł oryginalny
TEATR. "ŻYWY ŁADUNEK" (Teatr Nowy)
Źródło:
Materiał nadesłany
"Tygodnik Ilustrowany" nr 3