EN

15.01.1939 Wersja do druku

TEATR. "ŻYWY ŁADUNEK" (Teatr Nowy)

"Dziewicza podróż" zajmie miejsce wśród najlepszych sztuk autora "Księgi Hioba". Interesujące jest przede wszystkim umiejscowienie akcji na statku transatlantyckim. Nie jest to może, jakby chcieli niektórzy, sztuka "marynistyczna", gdyż sanie a k c e s o r i a, statek, horyzont morski, język marynarski, nawet typy "wilków", jeszcze o "marynizmie" nie stanowią. "Marynizm" powstaje przez ukazanie między morzem, okrętem a człowiekiem, związków stałych, a nie przelotnych. Sztuka Winawera dzieję się tylko na morzu. Wyzyskuje tylko pobieżnie szanse, jakie stwarza poddanie psychiki pasażerów wpływowi nowego dla nich żywiołu, i powstający na każdym statku specyficzny zespół społeczny, tworzący swe własne normy. Dobrotliwość Winawera, jego tolerancja zadawalająca się ukazaniem drobnych śmiesznostek, nie wykazuje w całej możliwej rozciągłości kontrastów, jakie można by wychwycić w czasie takiej podróży do Ameryki. Przeciwieństwa "szczura lądoweg

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

TEATR. "ŻYWY ŁADUNEK" (Teatr Nowy)

Źródło:

Materiał nadesłany

"Tygodnik Ilustrowany" nr 3

Autor:

Wacław Syruczek

Data:

15.01.1939

Realizacje repertuarowe