EN

12.12.2004 Wersja do druku

Surowy Makbet

"Makbet" w reż. Andrzeja Wajdy w Starym Teatrze w Krakowie. Pisze Katarzyna Janowska w Polityce.

Teatr europejski wyrasta ze słowa i słowu należy przywrócić w teatrze należną mu rangę - mówi Andrzej Wajda. W myśl tego założenia reżyser konsekwentnie ze słów buduje swoją inscenizację "Makbeta" w Starym Teatrze. Obraz gra rolę drugoplanową. Umowność sztuki podkreślają wszystkie zabiegi inscenizacyjne (zmiana dekoracji na oczach widzów, zamek królewski zredukowany do dwóch krzeseł, armia idącą na Makbeta symbolizowana przez jednego łucznika). Doskonale ascetyczna, sprowadzona do czytelnych znaków scenografia Krystyny Zachwatowicz wnosi do spektaklu współczesność i uniwersalność zarazem. Aktorzy noszą mundury oddziałów specjalnych, kominiarki. Ciała poległych, zapakowane w czarne foliowe worki - obrazy znane z telewizyjnych korespondencji wojennych - symbolizują jednocześnie wojnę, która może toczyć się wszędzie. Współczesność wdziera się na scenę także dzięki nowemu przekładowi Antoniego Libery, który odpakowuje dialogi z an

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Surowy Makbet

Źródło:

Materiał nadesłany

Polityka nr 50

Autor:

Katarzyna Janowska

Data:

12.12.2004

Realizacje repertuarowe