EN

14.04.2011 Wersja do druku

Silna kobieta już nie zabija

Na wielkiej scenie Opery Narodowej powstała potężna konstrukcja. Chór będzie śpiewać ze sceny i z balkonów. Zapowiada się teatr totalny. W niedzielę w Teatrze Wielkim premiera "Turandot". Będzie to już 15. wspólna produkcja znakomitego duetu - reżysera Mariusza Trelińskiego i scenografa Borisa Kudlički.
Treliński zapowiedział rezygnację z baśniowości i orientalnych detali. Spotkanie kobiety i mężczyzny zaowocuje przemianą w umyśle obojga - księżniczka (według Trelińskiego "demon, który zabija mężczyzn") zrezygnuje ze swojej kamiennej dumy, Kalaf potraktuje ją jak partnerkę.

Będzie to już 15. wspólna produkcja znakomitego duetu - reżysera Mariusza Trelińskiego i scenografa Borisa Kudlički. Jednocześnie trzecia zrobiona przez tych twórców inscenizacja opery Giacoma Pucciniego. Po debiutanckiej dla obu "Madame Butterfly" (1999) i "La Boheme" (2006) przyszedł czas na "Turandot". "Turandot", opowieść o okrutnej chińskiej księżniczce, przez znawców gatunku uważana jest za największe dzieło Pucciniego. Jej urok stanowi nie tylko niezwykle melodyjna aria księcia Kalafa "Nessun dorma", ale też wspaniała instrumentacja, stylizowana na muzykę Wschodu, oraz baśniowość - akcja opery opartej na bajce weneckiego dramatopisarza Carla Gozziego rozgrywa się w starożytnym Pekinie - okrucieństwo miesza się z egzotyką, a opowieść może kojarzyć się nieco z Szekspirem, z motywami z "Kupca weneckiego" i "Poskromienia złośnicy". Piękna i inteligentna Turandot każe swoim adoratorom odgadnąć trzy zagadki; kto się pomyli, ginie. Zagadki

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Silna kobieta już nie zabija

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza - Stołeczna nr 87

Autor:

Anna S. Dębowska

Data:

14.04.2011

Realizacje repertuarowe