EN

1.03.1979 Wersja do druku

Sen o Bezgrzesznej

Romantycy widzieli Polskę przez pryzmat Historii i Opatrzności. Ich Ojczyzna była uniwersalną idea, mo­ralną. W "Śnie o Bezgrze­sznej" Jerzego {#os#1115}Jarockiego{/#} i Józefa {#os#5578}Opalskiego{/#} w Starym Teatrze ten uniwersalizm świadomie sprowa­dzony został do konkretu - szczegółu regulaminu wojskowego, dokumentu ze zbiorów rodzinnych czy zrekonstruo­wanego faktu. Jest w tym coś z uprywatnienia Historii, jej reinterpretacji nie tyle w sferze faktów czy idei, co ogólnego nastawienia do dziedzictwa pamięci narodowej. Ale jest to także Historia ograniczna do muzealnego eksponatu: prezen­tacje mundurów i regulaminów trzech armii zaborczych otwierają spektakl, a pokaz narzędzi kaźni i carskiego więzienia przerywa scenę patriotycznej martyrologii. Cytaty z Mickiewicza, Słowackiego, Norwida, Żmichowskiej także pełnią funkcję dokumentu, jako że losy Polski w okresie niewoli częstokroć wynikały ze sterowania zachowań indywidualnych lub społeczny

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Sen o Bezgrzesznej

Źródło:

Materiał nadesłany

Dziennik Polski Nr 47

Autor:

Krzysztof Pleśniarowicz

Data:

01.03.1979

Realizacje repertuarowe