EN

9.05.2008 Wersja do druku

Raj utracony

Biblijny epos Johna Miltona z 1667r. - jedno z najważniej­szych dzieł literatury europejskiej - posłużył Krzysz­tofowi Pendereckiemu do stworzenia monumentalnego scenicz­nego oratorium. Opowieść o szczęśliwych dniach Adama i Ewy w raju, kuszeniu przez szatana, grzechu i wygnaniu z ogrodu edeńskiego stała się dla Johna Miltona pretekstem do napisania gigantyczne­go poematu pełnego filozoficznych, teo­logicznych i moralnych dygresji. Zada­nia przełożenia tego dzieła na język muzyki podjął się pod koniec lat 70. ubie­głego stulecia Krzysztof Penderecki. Po­wód podjęcia tej niebagatelnej pracy też był nie byle jaki: zamówienie złoży­ła słynna chicagowska Lyric Opera chcą­ca w ten sposób uczcić 200. rocznicę po­wstania Stanów Zjednoczonych. Penderecki posłużył się librettem Christophera Frya, będącym siłą rze­czy wyborem najistotniejszych frag­mentów z dzieła Miltona i zawierają­cym sugestię, by partie głównych bo­hateró

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Raj utracony

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza - Wrocław nr 108

Autor:

Adam Domagała

Data:

09.05.2008

Realizacje repertuarowe