Za nami już druga prapremiera nowego polskiego dzieła w ramach trwającego w Warszawskiej Operze Kameralnej l Festiwalu Polskich Oper Współczesnych. Po "Balthazarze" Zygmunta Krauzego przyszła kolej na "Antygonę" Zbigniewa Rudzińskiego. Nie trudno zatem zauważyć, że cały ten festiwal opiera się na dziełach wywodzących swą treść z antycznej mitologii oraz historii starożytnej - bo i trzecia pozycja składająca się na jego program, tj. wznawiane po 5 latach "Quo vadis" Bernadetty Matuszczak, oparte oczywiście na słynnej powieści Henryka Sienkiewicza, ma za tło określony epizod z dziejów dawnego Rzymu. Czy to przypadek? Chyba nie; tak się bowiem składa, że ta dawna historia - zarówno starcia pomiędzy biblijnym pysznym królem Baltazarem i prorokiem Dawidem, jak i tragiczny grecki mit o dzielnej dziewczynie pragnącej zgodnie z obyczajem a wbrew woli panującego władcy pochować swego poległego brata - niosą w sobie różne przesła
Tytuł oryginalny
Pycha i arogancja władzy
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna nr 248