Premiera "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" Ödöna von Horvatha w warszawskim Teatrze Ateneum to kolejny sukces artystyczny reżyser Agnieszki Glińskiej, komponującej swoje spektakle z rzadką dziś elegancją. Jej metoda jest prosta, choć tak rzadko dziś w Polsce stosowana. Po pierwsze, Glińska lubi swego autora (Schnitzlera, Czechowa, Szczepkowską, Horvatha). Po drugie, obdarza utwór pełnym zaufaniem - nie dopisuje, nie dekomponuje, nie zmienia. Po trzecie, własne teatralne rzemiosło podporządkowuje wymogom przenoszonego na scenę tekstu. Po czwarte, nie jest zainteresowana nadmiernym eksponowaniem własnego artystycznego "ja". Ödön von Horvath był synem Węgra. Urodził się w 1901 r. w chorwackiej części włoskiej enklawy Fiume. Mawiał o sobie, że jest przedstawicielem "typowej mieszaniny staroaustriacko-węgierskiej". Gnało go po Europie. Bez przerwy zmieniał adresy, ale nie umiał uciec od przeznaczenia. Kiedyś Cyganka wywróżyła mu, że wkrótce zginie w w
Tytuł oryginalny
Przebudzenie z letargu
Źródło:
Materiał nadesłany
Rzeczpospolita nr 286