EN

7.12.1998 Wersja do druku

Przebudzenie z letargu

Premiera "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" Ödöna von Horvatha w warszawskim Teatrze Ateneum to kolejny sukces artystyczny reżyser Agnieszki Glińskiej, komponującej swoje spektakle z rzadką dziś elegancją. Jej metoda jest prosta, choć tak rzadko dziś w Polsce stosowana. Po pierwsze, Glińska lubi swego autora (Schnitzlera, Czechowa, Szczepkowską, Horvatha). Po drugie, obdarza utwór pełnym zaufaniem - nie dopisuje, nie dekomponuje, nie zmienia. Po trzecie, własne teatralne rzemiosło podporządkowuje wymogom przenoszonego na scenę tekstu. Po czwarte, nie jest zainteresowana nadmiernym eksponowaniem własnego artystycznego "ja". Ödön von Horvath był synem Węgra. Urodził się w 1901 r. w chorwackiej części włoskiej enklawy Fiume. Mawiał o sobie, że jest przedstawicielem "typowej mieszaniny staroaustriacko-węgierskiej". Gnało go po Europie. Bez przerwy zmieniał adresy, ale nie umiał uciec od przeznaczenia. Kiedyś Cyganka wywróżyła mu, że wkrótce zginie w w

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Przebudzenie z letargu

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 286

Autor:

Janusz R. Kowalczyk

Data:

07.12.1998

Realizacje repertuarowe