EN

23.02.2017 Wersja do druku

Pozytywny Pinokio Giorgia Madii

- To nie jest historia ani o kłamstwie, ani o samotności, to historia o byciu innym. Pinokio to indywidualista, który musi nauczyć się reguł gry życia w społeczeństwie, tych wszystkich: "rób tak, ale nie rób tak", wśród których znalazły się także zasady dotyczące kłamstwa - mówi choreograf Giorgio Madia przed premierą baletu "Pinokio" w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Włoski choreograf Giorgio Madia [na zdjęciu podczas próby] przygotował pierwsze przedstawienie baletowe w Operze Bałtyckiej pod nowym kierownictwem. Jak będzie wyglądała jego wersja klasycznej włoskiej bajki? Przemysław Gulda: Jak ważny jest "Pinokio" we włoskiej tradycji i w kształtowaniu włoskiej tożsamości? Ile miałeś lat, kiedy po raz pierwszy usłyszałeś tę historię? Giogrio Madia: To jest bardzo uniwersalna historia, mam wrażenie, że nie ma ona wielkiego znaczenia dla kreowania akurat włoskiej tożsamości. Sztuka fantazjowania jest częścią włoskiej kultury od czasów Dantego i Boccaccia, a autor "Pinokia", Carlo Collodi, wyrósł właśnie z tej tradycji. Przyjaciel mojego ojca kolekcjonuje najróżniejsze wydania i tłumaczenia tej książki, dziś zajmują one spory regał w jego bibliotece. Pamiętam, jak przeglądałem książki z jego zbioru, przyglądając się tekstom zapisanym cyrylicą albo językami, których zupełnie nie znałem. O

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Pozytywny Pinokio Giorgia Madii

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza - Trójmiasto nr 45 online

Autor:

Przemysław Gulda

Data:

23.02.2017

Realizacje repertuarowe