EN

1.01.1953 Wersja do druku

Powieść w teatrze

Przekład wybitnej prozy po­wieściowej na język scenicz­ny jest eksperymentem trud­nym i ryzykownym. Dramat sceniczny przewyższa powieść stop­niem kondensacji literackiej. Dla­tego też przeróbka teatralna dobrej powieści musi ją zawsze w jakiś sposób zubożyć. Dzieje się tak jak z piękną siostrą Kopciuszka, która pragnąc zmieścić nogę w ciasnym pantofelku zgodziła się na obcięcie palca. Wprowadzenie powieści na ciasną scenę teatru nie może się obyć bez bolesnej operacji. "Bieg do Fragala" Juliana Stryj­kowskiego - mimo niezaprze­czonego dramatyzmu swej akcji - jest utworem specjalnie trudnym do uteatralnienia. Przyczyny trudnoś­ci tkwią w jego niezwykle mister­nej i konsekwentnej konstrukcji po­wieściowej. "Bieg do Fragala" trze­ba przeczytać dwa lub trzy razy, aby pojąć jak "koronkową" metodą jest pisana ta znakomita książka. Słyszałem krytyczne uwagi, że pierwsza część powieści nieco nuży swą monotonią. Mnie się wydaje, �

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Powieść w teatrze

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Kultura nr 25

Autor:

Marian Brandys

Data:

01.01.1953

Realizacje repertuarowe