EN

15.07.1994 Wersja do druku

Poczet mistrzów scenicznej komedii

"Ożenek", obok "Rewizora" należy do najbardziej znanych i najczęściej granych sztuk Gogola. Niemniej o ile mechanizmy władzy, które są tematem "Rewizora", nie zmieniły się ani na jotę, to sposoby zawierania małżeństw, które jak sama nazwa wskazuje, są tematem drugiego utworu, zmieniły się znacznie. Takie słowa jak "posag" czy "swatka" przeszły do słowników słów dawnych i nie będących w użyciu. "Ożenek" jednak śmieszy, a to za przyczyną Mikołaja Gogola, który potrafił tworzyć galerię przezabawnych i rozśmieszających typów. Portretowanie rosyjskiej klasy urzędniczej XIX wieku było zarówno źródłem natchnień autora "Nosa", jak i niewyczerpanym źródłem jego humoru. Historycy powiadają, że cała rosyjska literatura wyszła spod "Płaszcza" Gogola; równie prawdziwe byłoby stwierdzenie, że rosyjska komedia wyszła od "Rewizora" i "Ożenku" właśnie. Typy prezentowane w tej ostatniej komedii głęboko zapadają

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Poczet mistrzów scenicznej komedii

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Warszawy nr 168

Autor:

Hanna Baltyn

Data:

15.07.1994

Realizacje repertuarowe