Osoby

Trwa wczytywanie

Aleksandra Stromfeld-Klamrzyńska

STROMFELD-KLAMRZYŃSKA Aleksandra, z Szumińskich, 1° v. Klamrzyńską, 2° v. Stromfeld (26 V 1856 Tykocin lub 1859 Łomża - 31 III 1946 Kielce), śpie­waczka. Była córką Sylwestra Szumińskiego i Emilii z Michałowskich, żoną -> Czesława Stromfelda. Po śmierci pierwszego męża przyjechała do Warszawy i zaczęła uczyć się gry na fortepianie w Instytucie Mu­zycznym, a następnie śpiewu u T. Mikulskiego i Józe­finy Reszke. Kontynuowała studia śpiewacze m.in. u Lampertiego w Mediolanie i D. Artot w Paryżu. 16 XI 1881 wystąpiła po raz pierwszy na koncercie w War­szawie pod nazwiskiem Klamrzyńską. 8 II 1883 debiu­towała w WTR w partii Helenki ("Duch wojewody") i została zaangażowana do zespołu opery. Śpiewała par­tie sopranowe, m.in. Hanny ("Straszny dwór"), Filiny ("Mignon"), Lady Harriet ("Marta"), Zerliny ("Don Juan"), Adiny ("Napój miłosny"). Wyjeżdżała też kilkakrotnie na koncerty, m.in. do Ciechocinka i Lublina. 7 IX 1884 w Warszawie wyszła za aktora Czesława Stromfelda i odtąd stale używała nazwiska Stromfeld-Klamrzyńska. W sierpniu 1885 opuściła zespół WTR i została za­angażowana na stanowisko primadonny opery w Pe­tersburgu. Później występowała także w Moskwie, a następnie w t. dal Verme w Mediolanie, potem w Mad­rycie (1890), w t. Covent Garden w Londynie (1890), oraz we Florencji, Neapolu, Hadze i Amsterdamie. W początku 1891 śpiewała w t. lwow., m.in. partie tyt. w "Łucji z Lammermooru" i "Dinorah" oraz partię Małgorza­ty ("Faust"). Od 7 VII 1892 do 14 VII 1893 występowała z przerwami w T. Wielkim w Warszawie, m. in. w partiach Violetty ("Traviata"), Julii ("Romeo i Julia" Ch. Gounoda), Neddy ("Pajace"), Rozyny ("Cyrulik sewilski"). Była part­nerką E. i J. Reszków podczas ich występów w War­szawie (maj 1893). W 1893 występowała także w Odes­sie, w 1895 w Mediolanie i Lizbonie, w 1896 w Neapo­lu, w 1897 w Mediolanie, Florencji i Bergamo. W War­szawie dała jeszcze dziesięć Występów w styczniu i lu­tym 1896 i pięć występów w marcu 1897. W 1896 kon­certowała w Wilnie. Po ustąpieniu ze sceny w 1899-1919 mieszkała w Odessie i prowadziła tam działalność pedag., a od 1919 w Kielcach, gdzie także początkowo udzielała lekcji śpiewu.
Wg cytowanych przez M. Chomińskiego recenzji już po jej debiucie chwalono "głos świeży, dźwięczny, rozleg­łej skali, technikę już dość wyrobioną i ujmującą po­wierzchowność". Recenzent "Echa Muzycznego, Te­atralnego i Artystycznego" podkreślał, że głos jej sięga bez trudności "do E nad trzecią dodaną górną, co każe przypuszczać, że posiada F i fis". W "Albumie Teatralnym" zwracano uwagę na "słowiczy jej głos, technikę dopro­wadzoną do wyżyn prawdziwego artyzmu, łatwość try­lu w staccatach i wdzięk w całej postaci". Repertuar jej obejmował ok. sześćdziesięciu oper. Była uznawana za jedną z najwybitniejszych śpiewaczek pol. tego okresu.
Bibl.: Album teatr. II s. 60 (il.); Owerłło; SMP; EMTA 1884 nr 64 (il.), 1892 nr 459, 1896 nr 6 (il.); Chomiński; Krogulski.
Ikon.: Fot. pryw. - Bibl. Nar. (Zakład Grafiki), IS PAN, MTWarszawa.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji