Osoby

Trwa wczytywanie

Kajetan Nowiński

NOWIŃSKI Kajetan (ok. 1795 Kraków - 22 IV 1857 Lublin), aktor, dyr. teatru. Był mężem -> Domiceli N., ojcem -> Malwiny N. I -> Bolesława N. W 1814 występował w Krakowie; m.in. 26 IV grał Łukasza ("Szko­da wąsów"). Wg S. Krzesińskiego wkrótce po ukończe­niu szkoły przeniósł się z Krakowa do Wilna i tu za­czął występować w teatrze. Wiadomo, że grał w t. wi­leńskim również w 1821 (kwiecień-listopad). W 1826-27 należał do zespołu K. Skibińskiego, z którym wystę­pował w Lublinie (sez. 1826/27) i Wilnie (1827). W 1827 w Białymstoku ożenił się z aktorką Domicelą z Werowskich Skarżyńską. W 1828 występował w Siedlcach, skąd przeniósł się do Zamościa, do zespołu J. Aśnikowskiego. W Zamościu zorganizował własny zespół i od 1828 był dyr. trupy teatralnej, z którą wędrował aż do 1857 (z pięcioletnią tylko przerwą w 1831-36), odwiedzając wiele miast i miasteczek Królestwa Pol­skiego. W sez. 1828/29 prowadził zespół w Zamościu (do paź­dziernika 1829); w październiku 1829 przybył z zespo­łem do Lublina; tu do dyrekcji wszedł T.A. Chełchowski; nieporozumienia między dyr. spowodowały, że przez krótki czas każdy z nich próbował prowadzić ze­spół osobno, lecz jeszcze przed końcem 1829 połączono oba zespoły i pod wspólną dyr. grano w Lublinie do końca kwietnia 1830, a na lato wyjechali z zespołem na występy do Zamościa; później rozstali się w niejasnych okolicznościach. W sez. 1830/31 i przez prawie cały rok 1831 N. dzierżawił t. w Lublinie i prowadził tam przedstawienia; w tym czasie T.A. Chełchowski po­czątkowo był współdyr., a od grudnia 1830 do jesieni 1831 utworzywszy własny zespół rywalizował znowu z N. dając równocześnie przedstawienia. W listopadzie 1831 N. rozwiązał swój zespół i wyjechał do Krakowa. W zespole t. krak. występował od stycznia 1832 do wiosny 1836. W maju 1836, po rozbiciu zespołu krak., wyjechał do Kielc, gdzie ponownie zorganizował własny zespół; w tymże roku dawał przedstawienia w Radomiu i Lublinie. W 1837 był dyr. w Lublinie, Siedlcach i Ra­domiu (lipiec), w 1838 w Płocku (w styczniu był tu w zespole T.A. Chełchowskiego, potem sam prowadził zespół, a od poł. czerwca połączył się tu z zespołem J. Szymkajły), w 1840 znowu sam we Włocławku (od lu­tego do sierpnia), Koninie (czerwiec), Ciechocinku (od 10 VIII), Łęczycy, Kaliszu i Lipnie, w 1841 w Lipnie (do kwietnia), Sierpcu (od końca kwietnia do czerwca), Ciechocinku, Włocławku i Łowiczu, w 1842 w Sierpcu (lipiec), Ciechocinku i Mławie, w 1843 w Mławie, Puł­tusku, Płocku (lipiec), Ciechocinku, Łowiczu (wrze­sień), Przasnyszu i Skierniewicach (październik), w 1844 w Płocku (przez kilka miesięcy - do czerwca), w mia­steczkach ówczesnej guberni Augustowskiej (lato; od poł. czerwca), Łowiczu (wrzesień), Łomży (paździer­nik), w 1845 w Łomży (zapewne od poprzedniego roku, bo do poł. stycznia) i Ostrołęce (od poł. stycznia do kwietnia), w 1846 w Siedlcach (czerwiec), w 1847 w Lu­blinie i Kaliszu (od 15 III do końca września). W 1847 równocześnie z zespołem N. występował w Kaliszu ze­spół baletowy pod dyr. M. Piona; często dawano wspól­ne przedstawienia i na afiszach podpisywano wspólną dyrekcję Piona i Nowińskiego. W 1848 N. prowadził swój zespół w Płocku, w 1849 w Kutnie, w 1850 w Płocku (m.in. w grudniu), w 1851 w Kaliszu (od 13 VI) i w Płocku (od listopada 1851 do kwietnia 1852), w 1852 w Płocku (do kwietnia), Kaliszu (od 18 V do końca czerwca) i Proszowicach, w 1853 w Płocku (marzec), Radomiu (maj), Kielcach i Proszowicach, w sez. 1853/54 w Kielcach, w 1854 w Radomiu, w sez. 1854/55 w Lu­blinie (od 29 VIII 1854 do maja 1855), w 1855 w Kra-snymstawie (od maja do sierpnia), Kielcach i Brześciu Litewskim (listopad), w 1856 w Krasnymstawie, Lubli­nie i Łęcznej (tu przez tydzień), a od 24 VIIT 1856 zno­wu w Lublinie, gdzie był dyr. do zgonu tj. do kwietnia 1857.
Zasłużył się przede wszystkim jako wieloletni dyr. pro­wincjonalnych zespołów wędrownych; bardzo ruchliwy, zapobiegliwy i pomysłowy. Mimo że często narażał się publiczności i niekiedy wręcz ją obrażał, był popularny i lubiany wraz ze swym zespołem na prowincji. Nawet niewielkie i nieciekawe sztuki starał się wystawiać oka­zale, a co ważniejsze "chwalono, iż umiał urozmaicać repertuar oryginalnymi pracami, w których Fredro gó­rował" (K. Estreicher). Sam był rutynowanym akto­rem grającym zarówno w dramatach jak i w komediach. Wg opinii prasy "lubił grywać role starej szlachty i tę oddawał wybornie", natomiast w komediach tzw. sa­lonowych raził. Role: Fortunat ("Chłop milionowy"), Tarantullos ("Napoleon w Hiszpanii"), Kapelan ("Damy i huzary"), Judeus ("Machabeusze"), Hariadyn ("Hariadyn Bar-barossa, czyli Zdobycie twierdzy Regio"), Soliman ("Roksolana, czyli Trzy sułtanki"), Sir Edward Glenthorn ("Sen, czyli Kaplica w Glenthorn"). Pisał wiersze okolicznościo­we dla sceny, tłumaczył sztuki obce, przerabiał je (np. popularny "Pałac Lucypera"). Sam napisał kilka sztuk, z których część wystawił, np. "Dwie małpy, czyli Spalenie osady brazylijskiej", "Zalotnicy do wyboru", "Oblężenie mia­sta Mińska", poemat sceniczny "Orzeł Biały".
Bibl.: Estreicher: Teatra; Dąbrowski: Aktorowie; Dąbrowski: Teatr w Lublinie s. 275, 276, 292, 330, 331, 342; Krzesiński: Koleje życia s. 65-106, 113-136, 147, 263, 351-367; Simon: Dykcjonarz; Stefański: Teatr w Kaliszu s. 84-88, 92, 96-97; Witkowski: Świat teatr.; Gaz. lub. 1885 nr 121-122; Gaz. teatr. 1843 nr 81, 83; Gaz. warsz. 1830 nr 50; Kur. warsz. 1836 nr 133, 1838 nr 6, 169, 1840 nr 218, 1841 nr 130, 148, 1843 nr 197, 255, 290, 1844 nr 170, 267, 1845 nr 23, 105, 1847 nr 63, 175, 210, 1855 nr 226, 315, 346, 1856 nr 344, 1857 nr 34, 38, 239, 272, 344; Ziemia Kujawska 1968, odb. (S. Dąbrowski s. 52); Chomiński.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji