Osoby

Trwa wczytywanie

Marian Prażmowski

PRAŻMOWSKI Marian Aleksander Jan Nepomucen Damazy (8 XII 1851 Warszawa - 25 VIII 1915 War­szawa), aktor. Był synem Aleksandra P. i Zofii z Rut­kowskich. Pochodził z rodziny ziemiańskiej. Uczył się w gimn., następnie osiadł na wsi. Ok. 1870 postanowił zostać śpiewakiem operowym. Śpiewu uczył się w War­szawie u G. Rożnieckiego i J. Quattriniego. Debiuto­wał 15 XI 1873 w WTR w partii Walentego ("Faust"). Krytyka uznała wówczas, że ma za słaby głos, zwró­ciła jednak uwagę na jego urodę i talent aktorski. Za radą H. Modrzejewskiej i J. Chęcińskiego, a przy po­parciu S. Muchanowa zdecydował się wobec tego na karierę aktorską. Gry aktorskiej uczył się u J.T.S. Ja­sińskiego. Debiutował, już w nowym charakterze 7 II 1874 w roli Bernarda ("Helena de la Seigliere"). Zaanga­żowany do zespołu dramatu WTR, pozostawał tu od­tąd do końca swojej kariery.
"Był jak na mężczyznę wyjątkowo urodziwy. Nos raso­wy, oczy niebieskie, głowa ładna, wysoki wzrost, zgra­bny, dystyngowany blondyn" - pisał o nim P. Owerłło. W T. Rozmaitości zasłynął w komedii salonowej. Jego gra bywała dość jednostajna, a Wł. Bogusławski za­rzucał mu nawet "zimną deklamacyjność", utrzymując, że dba jedynie "o przedstawienie się w jak najlepszym tonie". Mimo to zyskał sobie i utrzymał w ciągu czter­dziestu lat wielkie wzięcie, szczególnie - jak pisano wówczas - w rolach "amantów, osłaniających uczu­cie tonami wielkiego świata" oraz "dystyngowanych rezonerów". A. Grzymała-Siedlecki przyznawał mu umiejętność prowadzenia dialogu, "z nieco amatorskim akcentowaniem, ale z nieporównaną swobodą światowca i kunsztem retoryki". Jeśli tylko nie wypadło mu "cier­pieć, przeżywać dramatu, uderzać w ton powagi, o ile nie wychodził z komedii, umiał sobie dać radę z każdą sytuacją, z każdym wypadkiem niegroźnego konfliktu". Do ważniejszych jego ról należały takie jak: Janek ("Lena"), Parys ("Romeo i Julia"), Laertes ("Hamlet"), Orlando ("Jak wam się podoba"), Hr. de Guiche ("Cyrano de Bergerac"), Julian ("Miłość ubogiego młodzieńca"), Gaston ("Pojedynek u Ninon"), Hr. de Septmonts ("Cudzoziemka"), Hr. Juliusz ("Febris aurea"), Margrabia ("Dwa światy"), Alfred ("Stara romantyczka"), Karol I ("Muszkieterowie"), Kasztelan ("Starościc ukarany"), Książę ("Pan Geldhab"). W późniejszych latach zaczął grać postaci podstarzałych artystokratów z odcieniem komizmu, różne postaci charakterystyczne, m.in. Siegfrieda ("Koniec Sodomy", Barona des Aillettes ("Flipota"). 14 VII 1912 przeszedł na emeryturę. 17 XII 1899 i 15 III 1911 obchodził jubileusze pracy artystycznej. Wraz z S. Graybnerem napisał komedię "Rothornówna", był też autorem librett do opery "Gdańszczanie" i baletu "Święto ognia". 20 VIII 1889 ożenił się z Feliksa Paulina Dalecką.
Bibl.: Bogusławski: Siły i środki; Czempiński: Teatry w War­szawie s. 91 (i1.): Grzymała-Siedlecki: Świat aktorski (il.); Hahn: Shakespeare w Polsce; Kotarbiński: Ze świata ułudy s. 79; Owerłło; Rapacki: Sto lat; Solski: Wspomnienia (il.); EMTA 1885 nr 111 (il.), 1889 nr 308, 1893 nr 528 (il.), 1899 nr 47, 48 (U.); Kur. warsz. 1915 nr 235; Scena i Sztuka 1911 nr 8; Akt ślubu 1889/214 z parafii Św. Aleksandra, USC War­szawa-Śródmieście; Chomiński; Jasiński.
Ikon.: Fot. pryw. i w rolach - Bibl. Nar. (Zakład Grafiki), IS PAN, MTWarszawa, SPATiF.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji