Osoby

Trwa wczytywanie

Maria Arnold

ARNOLDÓWNA Maria Gustawa, zamężna Fiszer (1904 Warszawa – 26 kwietnia 1931 Warszawa), 

aktorka. 

Pochodziła z ziemiańskiej rodziny z Podola. Była córką Gustawa Władysława A. i Heleny z Borowskich. Jej mężem był księgarz i wydawca Ludwik Fiszer (ślub w marcu 1925 w Warszawie, rozwiedli się).

W 1921 uczęszczała do Warszawskiej Szkoły Dramatycznej, a w 1922 była adeptką w Instytucie Reduty i wystąpiła w kilku przedstawieniach, na przykład w roli Zosi (Ewa), Anetki (Papierowy kochanek). W 1922 została przyjęta w poczet aspirantów ZASP–u, a w 1923 przeniesiona do kategorii kandydatów. W sezonie 1922/23 grała w Teatrze Polskim i Małym w Warszawie, między innymi: Andzię (Zabawa w miłość), Pannę Givry (Jej tancerz), Joannę (Szkoła kokot), Siostrę (Świt, dzień i noc), Panią Szyller (Wielki Don Juan), Gilbertę (Gość nieznany). W sezonie 1923/24 należała do zespołu warszawskiego Teatru Rozmaitości i wystąpiła na przykład jako Pani de Vergettes (Chrześniak wojenny) Na sezon 1924/25 zaangażowała się do Teatru Nowego w Poznaniu, gdzie zagrała Córkę ministra (Romantyczna noc), Josette (Narzeczona w depozycie), wystąpiła też w Ewie i Tajemnicy pięknej pani („tu ładnie się prezentowała").

Z okazji jej debiutu na poznańskiej scenie w Romantycznej nocy, recenzent odnotował:

Wyglądała efektownie do czego przyczyniły się w dużej mierze gustowne toalety, ale rola jej wymaga większej rutyny,

w Kurierze Warszawskim napisano jednak: posiada talent, na którego rozwinięcie nie trzeba będzie długo czekać. Wróciła do Warszawy i w sezonie 1925/26 była aktorką Teatru Narodowego, wystąpiła na przykład w roli Fruzi (Damy i huzary). W 1927 zagrała Melę Grynszpanównę w ekranizacji Ziemi obiecanej. Zmarła śmiercią samobójczą.

Bibliografia:

Fredro na scenie, Hist. filmu t. 1; Lorentowicz: T. Polski; Małkowska: Wspomnienia; Simon: Spis przedstawień Reduty; T. Nowy w Poznaniu 1923–73; T. Polski 1913–23 (il.); Wilski: Szkolnictwo; Kal. T. Pol. 1967/68 nr 21; Kron. Warsz. 1971 ur 2/3 (S. Marczak-Oborski; il. s. 43); Kur. Warsz. 1924 nr 250; Nasz Przegląd 1931 nr 114 (tu błędna inf. o wieku aktorki); Prz. Teatr. i Film. 1924 nr 14, 17, 19; Scena Pol. 1922 z. 8–10, 11–12, 1923 z. 1–3, 7–12, 1924 z. 1, 2, 1929 z. 4, 1931 z. 7; Świat 1925 nr 10; Akt zgonu z parafii św. Aleksandra w Warszawie nr I-1/213/1931, Arch. USC Warszawa, Materiały, Red. SBTP IS PAN.

Ikonografia:

F. Siedlecki: Portret, rys., oł., papier, 1930 – Bibl. Nar.; Fot. – Bibl. Nar., MTWarszawa.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, Instytut Sztuki PAN Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.

 

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji