Osoby

Trwa wczytywanie

Helena Marcello

MARCELLO, Marczello, Helena, z Chraszczewskich, zamężna Palińska (1857 lub 19 kwietnia 1860 Périgueux we Francji – 25 września 1939 Warszawa)

aktorka

Była córką polskiego emigranta Marcelego Chraszczewskiego i Fran­ciszki z Pinińskich, siostrą Bronisławy Chraszczewskiej, żoną Władysława Palińskiego. Przybyła do Polski mając trzy lata. Uczennica Jana Królikowskiego, później Anastazego Trapszy.

Debiutowała pod pseud. Marczello (zmienionym później na Marcello) zapewne w 1873 w zespole Anastazego Trapszy w Częstochowie w roli Marii (Doktor Robin); niektóre źródła podają prawdopo­dobnie mylnie 1876 jako datę debiutu. W sezonie 1873/74 występowała nadal w zespole Anastazego Trapszy m.in. w Kali­szu i warszawskim teatrze ogródkowym Tivoli, w 1874 u Juliana Grabińskiego w Lublinie, w 1875–76 u Mieczysława Krauzego m.in. w Często­chowie, Piotrkowie i Kielcach. 5 października 1876 debiutowała w teatrze krakowskim w roli Lidii (Pojedynek szlachetnych), została zaangażowana przez Stanisława Koźmiana i występowała do końca 1877. 14 stycznia 1878 grała gościnnie w teatrze lwowskim rolę Lidii (Daniszewy). Potem występowała w teatrze poznańskim oraz z jego zespołem w Piotrkowie i warszawskim teatrze ogródkowym Alhambra. W sezonie 1878/79 należała znów do zespołu teatru kra­kowskiego. W czerwcu 1879 występowała gościnnie w Kielcach u Juliana Grabińskiego, a w lecie tego roku z zespołem krakowskim w Tarnowie.

30 września 1879 debiutowała w Warszawskich Teatrach Rządowych w sztuce Miłość ubogiego młodzieńca i od 13 października tego roku została zaangażowana do zespołu dramatu, w którym pozostała do 1923 (także po przejęciu WTR przez miasto). 30 października 1897 wyszła za mąż za aktora Władysława Palińskiego i odtąd używała niekiedy naz­wiska Marcello-Palińska. Często wyjeżdżała na gościn­ne występy m.in. do Krakowa (1890, 1892), Lwowa (1890, 1893, 1900), Łodzi (1893), Poznania (1894), Wilna (1905), Kalisza (1907).

W marcu 1900 występo­wała gościnnie w Pradze, m.in. w roli Klary (Właściciel kuźnic). Zapowiadane wówczas występy w Zagrzebiu nie doszły do skutku.

W 1908 na czele niewielkiego zespołu występowała m.in. w Lublinie, Radomiu, Sosnowcu (maj), Płocku (czerwiec), a zapewne także w Kielcach, Piotrkowie, Łodzi, Kaliszu, Włocławku. W czerwcu 1909 znów kierowała zespołem objazdo­wym.

22 stycznia 1909 obchodziła jubileusz trzydziestolecia pracy grając rolę Donny Aluiki (La bestia); 19 listopada 1922 jubileusz czterdziestopięciolecia pracy.

W 1912–28 wy­stępowała w filmach polskich (m.in. Ofiara namiętności, Tamten, Przedwiośnie). Należała do kapituły członków zasłużonych ZASP.

Helena Marcello, portret pędzla Tadeusza Ajdukiewicza (1880),
Źródło: MNW

Paweł Owerłło tak opisywał jej warunki aktorskie:

bru­netka, słusznego wzrostu, szczupła, z dużymi czarnymi oczami, nadającymi się do uwydatnienia wszystkich odcieni uczuciowych. Głos piękny, czysty, o dużej skali i szlachetnym brzmieniu, naginał się do każdej modulacji.

Wg Władysława Bogusławskiego Marcello „ze swoją postawą rasowej kobiety, z surowym obliczem Junony, z głosem dźwięczącym przepysznym metalem, z ru­chami, w których na przemian falują wężowe sploty i pręży się gotowość do skoku zaczajonej lwicy – to wcielenie tragizmu”. Zdaniem Adama Grzymały-Siedleckiego najodpowiedniejsze dla niej były „figury bardziej dramatyczne, a przede wszystkim bardziej krwiste, na­miętne”, w tych rolach „jednakowo dobrze czuła się w komedii jak i w dramacie, w salonie czy w izbie oficyny”. Brakowało jej natomiast „tego jakiegoś poderwania się choćby o włos nad ziemię, którego domaga się wi­zyjny teatr Wyspiańskiego”.

Niektórzy krytycy, jak np. Władysław Bogusławski, zarzucali jej patos „sztucznie zasz­czepiony na bujnie rozrośniętym a dziczejącym już dramacie mieszczańskim”. Nie była też mistrzynią konwersacji, a wartość jej ról polegała przede wszystkim na sile ekspresji.

Grywała różnorodne role, od lirycz­nych do bohaterskich, m.in. takie jak: Porcja (Kupiec wenecki), Desdemona (Otello), Prakseda (Karpaccy górale), Adrianna (Adrianna Lecouvreur), Amalia (Zbój­cy), Odetta (Odetta), Aza (Chata za wsią Jana Kantego Galasiewicza i Z. Mellerowej), Messalina (Arria i Messalina), Marta (Nauczycielka Władysława Koziebrodzkiego), Judyta (Uriel Akosta), Eliza (Nieuczciwi), Katarzyna (Poskro­mienie złośnicy), Mańka (Pan Damazy), Amelia (Ma­zepa), Balladyna (Balladyna), Roza (Lilla Weneda), Ada (Koniec Sodomy), Jadwiga (Czyja wina), Maja (Lato), Nike Napoleonidów (Noc listopadowa), Królo­wa Żona (Bolesław Śmiały).

Bibliografia

Album teatr. II s. 47, 49 (il.); Bogusławski: Siły i środki (Aneks, też il.); Got: Teatr Koźmiana; Grzymała-Siedlecki: Świat aktorski; Kotarbiński: Ze świata ułudy s. 80; Owerłło; A. Zaleski: Teatr krakowski w 1877/8, Kraków 1879; Afisz teatr. 1968/69 nr 41 (il.); EMTA 1883 nr 10 (il.), 1893 nr 526 (il.); 1900 nr 12; Kur. warsz. 1923 nr 84; Scena i Sztuka 1908 nr 20; Scena pol. 1922 nr 11/12; Afisze, IS PAN, WAPŁódz.

Ikonografia

T. Ajdukiewicz: Portret, olej, 1880 – MNWarszawa; J. Malczewski: Portret, olej, ok. 1890 – MNWrocław; M. Nostitz-Wasilkowska: M. jako Roksana (Cyrano de Bergerac), olej, repr. Tyg. ilustr. 1900 nr 27; S.J. Kozłowski: Portret, karyk., akw., 1915 – MTWarszawa; S.R. Lewandowski: Portret, rzeźba, 1894, repr. Tyg. ilustr. 1908 nr 15; K. Pillati: M. jako Aza (Chata za wsią), rys., repr. Kłosy 1886 nr 1078; M. Kotar­biński: M. jako Messalina (Arria i Messalina), drzew., repr. Kłosy 1886 nr 1122; S. Lentz: Portret, karyk., rys., repr. Tyg. ilustr. 1890 nr 48; S.Lentz(?): M. jako Kaśka (Familia), rys., repr. Tyg. ilustr. 1898 nr 48; Fot. pryw. i w rolach – Bibl. Nar. (Zakład Grafiki), IS PAN, MHKraków, MTWarszawa, Muzeum im. Mickiewicza Warszawa, SPATiF.

Filmografia

1922 – Rok 1863.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów stosowanych w źródłowej publikacji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji