Osoby

Trwa wczytywanie

Antonina Podgórska

PODGÓRSKA Antonina, zamężna Dybizbańska (15 VII 1879 Kraków - 11 VII 1953 Poznań), aktorka. Była żoną -> Ludwika Dybizbańskiego. Uczyła się u A. Trapszy. 2 IX 1894 wystąpiła w t. krak. w małej roli Heleny ("Talizman"), następnie do listopada tego roku była chórzystką w tym teatrze. W 1895-96 wy­stępowała w zespole Cz. Janowskiego, m.in. w Często­chowie i w Dąbrowie Górniczej, w lecie 1897 w warsz. t. ogr. Eldorado, w sez. 1897/98 w zespole F. Feliń­skiego, m.in. w Lublinie, w październiku 1898 tamże u S. Sarnowskiego, od października do kwietnia 1899 w Warszawie w Dolinie Szwajcarskiej i Odeonie u Z. Przybylskiego, w 1899 w zespole działowym we Włocławku, od października 1899 do 1901 w zespole F. Felińskiego w Sosnowcu i w warsz. t. ogr. Fantazja, w sez. 1901/02 w T. Polskim w Poznaniu, w lecie 1902 u F. Felińskiego w Sosnowcu, w sez. 1902/03 znowu w Poznaniu, w sez. 1903/04 w Sosnowcu, w maju 1904 z zespołem sosnowieckim w Częstochowie, w 1904-06 w T. Polskim w Poznaniu, w lecie 1905 z zespołem tego t. w Krakowie, w 1906-10 w t. pol. w Wilnie, z zespołem t. wil. wyjeżdżała na występy, m.in. do Mińska Litewskiego. W tym okresie wyszła za aktora Ludwika Dybizbańskiego, ale nadal używała nazwiska Podgórska. W sez. 1910/11 występowała w T. Polskim w Łodzi, w 1911-13 znowu w Wilnie, a w lecie 1912 prawdopodobnie w T. Małym w Warszawie. W 1913-18 grała w T. Polskim w Poznaniu. W 1918-19 należała do objazdowego zespołu swego męża działającego w Wielkopolsce i na Pomorzu. W sez. 1921/22 wy­stępowała w T. Narodowym w Poznaniu, 1922/23 w T. Miejskim w Łodzi, 1923/24 i jesienią 1924 w Ka­towicach, w 1926-38 stale w Bydgoszczy, w sez. 1938/39 w T. Polskim w Poznaniu. Mieszkała tam także w okresie II wojny świat., a po jej zakończeniu wróciła na scenę pozn. T. Polskiego i występowała na niej do końca życia. W 1946 obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia pracy.
W ciągu swej długiej kariery występowała w bardzo różnorodnym repertuarze. Początkowo grała role młodych dziewcząt, m.in. Anielę ("Śluby panieńskie"), rolę tyt. w "Małce Szwarcenkopf". Największe sukcesy odnosiła w rolach dram., jak np. Maryla ("Dziady"), Balladyna ("Balladyna"), Judyta ("Ksiądz Marek"), Jewdocha ("Sędziowie"), Ofelia ("Hamlet"). Później grała role charakterystyczne, takie jak: Dulska ("Moralność pani Dulskiej"), Szambelanowa ("Pan Jowialski"). Grę jej ce­chowała zawsze duża kultura i wyczucie estetyczne. Tabl. 58.
Bibl.: Filler; Melpomena; Olszewski: Z kronik teatr.; 75 lat T. Pol. w Poznaniu s. 359, 360, 364, 369, 371, 397, 400-405, 417, 421, 445; Sobański: Teatr pol. na Śląsku ; Ilustr. Kur. pol. 1953 nr 166; Teatr 1953 nr 16; Afisze, IS PAN.
Ikon.: Fot. pryw. i w rolach - IS PAN, MHKraków, MT Warszawa, SPATiF.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji