Osoby

Trwa wczytywanie

Taida Granowska-Wodzicka

GRANOWSKA Taida, właśc. Paulina G., zamęż­na Woyczyńska, także Granowska-Wodzicka (17 X 1902 Podemszczyna k. Ciechanowa - 2 II 1974 Kraków), aktorka. Była córką Augusta i Felicji Granowskich. W 1919 zdała maturę w gimn. sióstr urszulanek w Krakowie. Przez jakiś czas pracowała jako urzędniczka w banku, potem studiowała w dwuletniej szkole dram. w Krakowie. W sez. 1924/25 pod nazwiskiem panieńskim występowała w T. Pol­skim w Katowicach i w T. Miejskim w Sosnowcu (m.in. jako Księżniczka Gonzaga w "Sułkowskim"), w 1925-28 w T. im. Słowackiego w Krakowie (m.in. jako Anna w "Obronie Częstochowy", Rita w "Żywej masce", Colomba w "Volpone", Zara w "Księciu Niezłomnym", Kasia w "Weselu", Mimi w "Damie kameliowej") oraz z t. krak. gościnnie w lipcu 1928 we Lwowie, w 1928-29 w T. Lutnia w Wilnie (tu pod nazwiskiem G. Wodzicka), potem prawdopo­dobnie w T. Reduta. W kwietniu 1932 była z zespołem K. Adwentowicza w Kaliszu, a w maju i czerwcu t.r. w T. Polskim w Gdyni pod dyr. S. Czapelskiego i z tym teatrem w Gdańsku. W 1932-35 grała ponownie w T. im. Słowackiego w Krakowie (jako Granowska), takie role jak: Idalia ("Fantazy"), Rachela ("Wesele"), Podstolina ("Fircyk w zalotach"), Oliwia ("Wieczór Trzech Króli"), Księżni­czka Eboli ("Don Carlos"), Amelia ("Mazepa"), Maria ("Lekkomyślna siostra"), 1937-38 w T. na Pohulance w Wilnie (m.in. George Sand w "Lecie w Nohant", Dobra wróżka w "Dzieciach pana majstra", Atena w "Orestei", Księżniczka w "Uciekła mi przepióreczka"), a w sez. 1938/39 w T. Miejskim w Sosnowcu. Po II wojnie świat, wróciła do Krakowa, gdzie grała w 1946-47 w T. im. Słowackiego, 1947-48 w T. Powszechnym TUR, od 1948 do 1972, tzn. do emerytury, w T. Młodego Widza (późniejsze nazwy: Rozmaitości, Bagatela). Do powojennych jej ról należały m.in.: Kasztelanowa ("Dwie blizny"), Fominowa ("Bankrut"), Pani Fielding ("Świerszcz za ko­minem"), Ethel Chauvent ("Harvey"), Stara Sobieska ("Placówka"), Ciotka ("Dobry człowiek z Seczuanu"). W rec. zwracano uwagę na naturalność i bezpo­średniość jej gry.
Bibl.: Almanach 1973/74; Ciesielski: Teatr pol. w Gdańsku; Kaszyński: Teatralia; Koczanowicz s. 165, 166, 179, 180; Nawrat: Repertuar; Żywot: Dwadzieścia sezonów; IKC 1933 nr 11 dod. 72 s. 2 (il.); Afisze, programy, IS PAN; Akta (tu fot.), ZASP.
Ikon.: Fot. - Arch. Dok. Mech., IS PAN, ZASP.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

3 zdjęcia w zbiorach :+

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji