teatralna | filmowa | telewizyjna | radiowa | zawodowa | nagrody | odznaczenia | multimedia

Bogusław Zalasiński

śpiewak-solista

Biografia

Ostatnie lata były dla Mikołaja Zalasińskiego serią wspaniałych sukcesów w ważnych ośrodkach operowych świata. Wystąpił po raz pierwszy jako Carlo Gerard (Andrea Chenier) w Hessisches Staadstheater w Wiesbaden i w Teatrze Wielkim w Warszawie, odnosząc oszałamiający sukces. Zadebiutował w Salome R. Straussa jako Jochanaan w Japonii, a także w Litewskiej Operze Narodowej. Zaśpiewał w turyńskim Teatro Reggio jako Escamillo w Carmen, a w weneckim Teatro Grande la Fenice zadebiutowł w Parsifalu R. Wagnera, przyjęty bardzo serdecznie przez publiczność i krytykę. Wystąpił jako Conte di Luna w Trubadurze w Teatro Sao Carlos w Lizbonie, a także jako tytułowy Rigoletto w Teatro Giuseppe di Stefano na Sycylii i w Teatrze Wielkim w Warszawie. Zaśpiewał z powodzeniem Renata w Un Ballo in Maschera i Scarpia w Tosce w sofijskiej Operze Narodowej. Z dużym uznaniem krytyki spotkała się jego kreacja partii Germonta w Traviacie w Abilene Opera w USA. We wrześniu 2007 roku zadebiutował na festiwalu Wratislavia Cantans, śpiewając po raz pierwszy z dużym sukcesem w operze K. Szymanowskiego Król Roger rolę tytułową. W styczniu 2008 roku odniósł wielki sukces w New Israeli Opera w Tel Avivie, wykonując po raz pierwszy don Carla w La Forza del Destino G. Verdiego pod batutą Ashera Fischa.

Mikołaj Zalasiński "obdarzony pięknym wielkim głosem, wspaniałą muzykalnością i dużą osobowością sceniczną" jest uznany za jednego z czołowych barytonów verdiowskich naszych czasów. W najbliższej pszyszłości wystapi m.in. jako tytułowy Nabucco na festiwalu Antiken Festspile Trier, jako Escamillo w Carmen w Warszawie, a z Opera de l'Ousanne w Japonii, w Litewskiej Operze Narodowej jako Jochanaan (Salome) a także w New Israeli Opera jako tytułowy Rigoletto, Nabucco i Oniegin. W USA zaśpiewa Króla Rogera ( rola tytułowa) K. Szymanowskiego oraz zadebiutuje w Toronto jak tytułowy Simon Boccanegra w operze G. Verdiego.

Mikolaj Zalasiński współpracuje z takimi operami jak: Tatro Reggio di Torino, Teatro Grande la Fenice, Teatro Sao Carlos w Lizbonie, Teatro Giuseppe di Stefano na Sycylii, Abilene Opera Texas, Teatr Wielki w Warszawie, Opera Narodowa w Wilnie, Opera Narodowa w Pradze i Sofii, Grand Opera Belfast, New Israeli Opera w Tel Avivie, Opera de Lausanne. Był gościem następujących festiwali operowych: Avignon - Provanse, Antiken Festspiele Trier, Mozart Fetival Roubaix, Portimao (Portugalia), Wratislavia Cantans. Koncertował w Filharmonii Berlińskiej i tamtejszym Konzerthaus, w Abilene Philharmonic i w Filharmonii Krakowskiej, z Harper Symphony Orchesta i z Orquestra do Norte, a także z l'Orchestre Liryque reginu Avignon-Provanse (Francja).

Repertuar sceniczny Mikołaja Zalasińskiego zawiera w większości role dla barytona dramatycznego z kanonu operowego: tytułowe w operach G. Verdiego: Nabucco, Rigoletto, Macbet, Simone Boccanegra, a także Conte di Luna (Il Trovatore), Renato (Un Ballo in Maschera), Amonasro (Aida), Germont (La Traviata), Don Carlo (La Forza del Destino). Z oper G. Pucciniego: Scarpia (Tosca), Franco (Edgar), Marcello (La Boheme), Michele (Il Tabarro) oraz Figaro (Il Barbiere di Siviglia), Barnaba (Giconda), Carlo Gerard (Andrea Chenier), Escamillo (Carmen), Tonio (I Pagliacci), Alfio (Cavalleria Rusticana), tytułowa w Don Giovannim W.A. Mozarta, Król Roger (tytułowa) K. Szymanowskiego, Oniegin (tytułowa) i Tomski (Dama Pikowa) P. Czajkowskiego, Klingsor (Parsifal) i Wolfram (Tannhauser) R. Wagnera i Jochanaan (Salome) R. Straussa.

Urodzony w Polsce, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach. Wśród pedagogów śpiewu można znaleźć takie nazwiska jak: Michalina Growiec, Teresa Żylis-Gara, Pietro Cangiano, Omer Arieli. Jest laureatem konkursu wokalnego im. Adama Didura. Po swoim pierwszym angażu w Wiedeńskiej Operze Kameralnej i Lincoln Opera (USA) został członkiem zespołu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, z którą pozostaje we współpracy, wykonując szeroki repertuar barytonowy.

Mikołaj Zalasiński ma w swoim repertuarze koncertowym m.in.: Carmina Burana C. Orffa, Requiem Fore'go, Stabat Mater K. Szymanowskiego, Mszę G-Dur Schuberta, Requiem Canticles I. Sravińskiego.

Współpracował z renomowanymi dyrygentami, takimi jak m.in.: Daniele Callegari, Jose Florencio, Jacek Kaspszyk, Dario Lucantoni, Roberto Tolomelli, Marcello Viotti, Ransom Wilson, Tiziano Severini, Gabor Otvos, Kazimierz Kord, Asher Fisch, Patrick Fournillier.

Ostatnio na CD i DVD ukazał się Parsifal R. Wagnera z jego udziałem z weneckiego Teatro la Fenice wydany przez firmę Dynamic, bardzo dobrze przyjęty przez krytykę.

Zdjęcia


Baza danych zawiera informacje o karierach artystycznych, zatrudnieniu zawodowym i nagrodach wszystkich osób związanych twórczo z polskimi teatrami dramatycznymi, muzycznymi, lalkowymi i polskim filmem od roku 1991 do chwili obecnej. Dane wcześniejsze są sukcesywnie uzupełnianie i docelowo w bazie znajdą się wszystkie szczegóły dotyczące życia teatralnego w Polsce.

Od kwietnia 2004 roku baza codziennie wzbogacana jest o artykuły, które ukazują się w polskiej prasie. Artykuły archiwalne pojawiają się stopniowo.

Od września 2014 roku uruchomiliśmy możliwość zamawiania szczegółowej, elektronicznej kwerendy na temat archiwaliów znajdujących się w zbiorach Pracowni Dokumentacji Teatru.

Wiosną 2015 rozpoczęliśmy współpracę z fundacją sedina.pl tworzącą Internetową Encyklopedię Szczecina oraz Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie.