OPINIE

17-06-2019
Oprócz samej siebie nie znam innej dali
Zostaliśmy na niespełna godzinę wrzuceni w świat tak intensywnych przeżyć, że trudno było po nich ochłonąć ani na wrocławskim Rynku, ani w gasnących wnętrzach Galerii Dominikańskiej z parkingiem, ani później, gdy wieczór powinien przykryć wszystko, co działo się za dnia - o pokazie spektaklu "Camille" w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu pisze Jarosław Klebaniuk w Teatrze dla Wszystkich.
17-06-2019
Hollow body - metoda pracy z ciałem i umysłem
Metoda pracy hollow body, którą pracuje Kuik Swee Boon z The Human Expresion Dance Company z Singapuru oparta jest na idei harmonii uwagi tancerza na kwestie ciała, umysłu i emocji - o warsztatach w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania pisze Aleksandra Konarska.
17-06-2019
Wszyscy mamy w sobie cząstkę disco polo
- Bańka, w której żyjemy, mówi jedno, poza nią jest zupełnie odwrotnie. I to jest bardzo karnawałowa sytuacja. Trzeba ją połączyć jakimś paradoksem, jakoś zmiksować, bo inaczej wszyscy zwariujemy - mówi Michał Walczak, dramatopisarz i reżyser.
15-06-2019
Fundacja Teatr Nie-Taki świętuje 10. urodziny. I żegna się z Wrocławiem
Teatr Nie-Taki, czyli jaki? Żywy, intrygujący, ale nie mieszczący się w ustalonych przez krytyków hierarchiach. Często offowy, czasami działający w ramach instytucji, ale nie w pogoni za najnowszą sceniczną modą. Taki teatr zafascynował dekadę temu trzy studentki filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim - pisze Magda Piekarska w Gazecie Wyborczej - Wrocław.
15-06-2019
Głupsi od komunistów
- Ja się nie martwię o polską kulturę, bo ona wygra. Za pięćdziesiąt lat dzieci będą się uczyły o Lupie, a nie o Ziemkiewiczu - mówi reżyser Jan Klata. Rozmawia Dawid Karpiuk.
14-06-2019
Po co mi farsa (tu: wulgaryzm!!!), czyli "czego nie widać" u Szaniawskiego
A teraz chcę farsę. Bo chcę mieć wszystko gdzieś. Nie chcę w nic się wpisywać, niczego komentować i zajmować stanowiska. Nie chcę fundować noclegów, bankietów i sprawdzać, kiedy wyjeżdża ostatni pociąg do Warszawy. Nie chcę wyczytywać kolejnych pouczeń i diagnoz, że Wałbrzych się skończył, a Majewski zestarzał. Nie chcę umieszczać teatru w żadnej lidze. To mi uwłacza - pisze dyrektor wałbrzyskiego Teatru im. Szaniawskiego Seb Majewski przed premierą "Czego nie widać" w reż. Pawła Świątka.
14-06-2019
Pieśń o człowieku, którego nie da się "wygumkować"
- To jest piękne w tej postaci, na której się wzorowałem, że ona może sobie pozwolić na śmieszność. Bo już jest gdzieś na tych kartach zapisana nieodwołalnie. Mógłby Lech Wałęsa powiedzieć o sobie tak, a ja - jako postać - powtarzam to na deskach teatrów, gdzie występujemy: Mój los, moje życie, to wszystko jest zapisane - mówi Jerzy Stuhr o swojej roli w spektaklu "Wałęsa w Kolonos".
14-06-2019
Kuferek
Bożena Zawiślak-Dolny podczas wieczoru w Loży nie raz schylała się po te najbardziej dojmujące przeżycia, podnosiła je z podłogi, zamykając we wzruszających frazach, takich jak w pieśni o "Youkali", opowiadającej o wyspie z marzeń, która - jak nam się niegdyś wydawało -może być realna, ale teraz wiemy, że była tylko złudzeniem - o songach Brechte-Weila w wykonaniu śpiewaczki pisze Magda Huzarska-Szumiec w Polsce Gazecie Krakowskiej.
14-06-2019
King sezonu
W Kielcach pod koniec sezonu jest przegląd sezonu i plebiscyt, kto najlepszy (o tak zwaną "Dziką Różę"). Głosują widzowie, lecz jak pokazuje demokracja w Polsce, miliony się MOGĄ mylić, więc już nie żartujmy, ja Wam powiem, jak jest - pisze Maciej Stroiński.
14-06-2019
Aleksandra Gajewska: Chcę dalej robić teatr
Rozmawiała z marszałkiem tylko raz. Po jej prośbie dał pieniądze, by mogła podwyższyć pensje pracownikom. Przy drugiej wizycie nie rozmawiał - od razu zwolnił. Ale wielu stoi za nią murem. Szefowa Teatru Rozrywki wyrzucona przez podsłuchaną prywatną rozmowę. "Zostałam niesprawiedliwie potraktowana" - mówi w Gazecie Wyborczej - Katowice Aleksandra Gajewska, dyrektor Teatru Rozrywki w Chorzowie.