OPINIE

19-01-2018
Miejsce spotkań, wymiany myśli, idei, wyobrażeń
- Nadal działamy jako Teatr Scena Prezentacje. Ale - rozpoczynając organizację warszawskiego biennale, czyli de facto nowego wydarzenia kulturalnego na mapie Warszawy - zdecydowaliśmy się wprowadzić też nową, odpowiadającą tym działaniom nazwę - mówią Paweł Wodziński i Bartosz Frąckowiak, dyrektorzy Biennale Warszawa w rozmowie z Dorotą Wyżyńską w Gazecie Wyborczej-Co Jest Grane.
19-01-2018
Ciężko opuszcza się dom, w którym zna się wszystkie kąty
15 stycznia zmarła Beatrycze Widera, najstarsza pracowniczka Opery Śląskiej w Bytomiu. Spędziła tu 63 lata. Nikt tak dobrze, jak ona, nie znał tego miejsca od kulis. Zdążyła się z nami podzielić garścią plotek. Wywiad Alana Misiewicza w Gazecie Wyborczej - Katowice.
19-01-2018
Festiwal Chiński, Tydzień Estoński - plany Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
- Każdą złotówkę, jaką my otrzymujemy od samorządu na wydarzenia artystyczne, w praktyce udaje nam się podwoić. Jesteśmy bardzo wdzięczni, że miasto i samorząd utrzymują nasz gmach i jego bieżące funkcjonowanie. Naszą bolączką jest jednak działanie. Bez budżetu na wydarzenia artystyczne mamy bardzo ograniczone pole manewru - mówi Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w rozmowie na temat planów artystycznych na 2018 rok.
19-01-2018
Matka Przemyka i chór zomowców
- Scenariusz powstawał na podstawie książki Cezarego Łazarewicza, ale nie zamierzamy robić spektaklu historycznego. To nasza fantazja na temat - mówi Agnieszka Przepiórska, która zagra Barbarę Sadowską, matkę Grzegorza Przemyka, w spektaklu "Żeby nie było śladów" w Teatrze Polonia. Premiera 25 stycznia.
18-01-2018
Na boisku życia
- Keret przyszedł do mnie nie z teatru, ale z życia, z pewnego rozczarowania światem. Akcja jego opowiadań dzieje się w Izraelu, ale one trafiają do każdego czytelnika. Izrael to u niego taka ziemia obiecana, która okazuje się nią nie być. Każdy z nas szuka takiego miejsca, które w końcu jednak nas zawodzi - mówi reżyser Krzysztof Popiołek przed premierą, spektaklu "Tęskniąc" w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Premiera w piątek 19 stycznia. Rozmowa Marty Odziomek w Gazecie Wyborczej - Katowice.
18-01-2018
Wrażenie współczesności
- Szekspir, pisząc o konflikcie rodzin Kapuletich i Montekich, ukazuje absurd tej walki. Obie rodziny całkowicie zaniedbują wychowanie dzieci, bo nienawiść przesłania im świat. Myślę, że nienawiść i przemoc, które pojawiają się w relacjach między kibicami, są tak samo absurdalne jak te, które dzielą rodziny głównych bohaterów sztuki - mówi reżyser Krzysztof Babicki przed premierą "Romea i Julii" w Teatrze Miejskim w Gdyni.
18-01-2018
Teatr czy teatrzyk? cz. 2
Oto co przyniósł w teatrach Dolnego Śląska czwarty kwartał 2017 roku. Kochanowski i Współczesny w natarciu - pisze Piotr Bogdański w Tygodniku Wałbrzyskim.
18-01-2018
Aleksandra Kurzak: Opera powinna być piękna dla oka
- Przychodzimy do opery, by zanurzyć się w inny świat, oderwać się od rzeczywistości. Opera powinna być piękna dla oka - mówi PAP polska sopranistka Aleksandra Kurzak. Na scenie Metropolitan Opera śpiewaczka kreuje obecnie postać Neddy w "Pajacach" Ruggero Leoncavallo.
17-01-2018
Polowanie na muchy, czyli cierpienia skołowanego inteligenta
Radiowy Teatr Twojej Wyobraźni, umocowany przy warszawskim Porcie Kultury, przypomniał słuchowisko Macieja Zembatego sprzed niemal czterdziestu lat - pisze Tomasz Misiewicz w miesięczniku Odra.
17-01-2018
Stypa po Starym Teatrze
Ten sezon w Narodowym Starym Teatrze trzeba spisać na straty. Widzowie jeszcze pocieszają się spektaklami z czasów rządów Klaty, ale "Dom Bernardy A.", pierwsza premiera, odkąd Marek Mikos szefuje narodowej scenie, odziera ze złudzeń i pokazuje, że pomysłu, jak utrzymać teatr na wysokim poziomie, nowa dyrekcja nie ma - piszą Małgorzata Skowrońska i Angelika Pitoń w Gazecie Wyborczej - Kraków.