OPINIE

17-04-2018
Koniec Festiwalu Nowego Teatru?
Festiwal Nowego Teatru nie otrzymał dofinansowania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a to stawia pod znakiem zapytania imprezę, która jest kontynuacją Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, jednego z najstarszych festiwali teatralnych w Polsce - pisze Magdalena Mach w Gazecie Wyborczej - Rzeszów.
16-04-2018
Znam się na Erosie
Do repertuaru polskich teatrów wraca antyk. Ale w dość zaskakujący sposób - pisze Aneta Kyzioł w Polityce.
16-04-2018
Mistrz i Justyna
Nie wiem, po co była Januszowi Gajosowi wizyta w "Faktach po faktach" TVN24. Jego sztuka aktorska jest - zasłużenie - oceniana tak wysoko, a pozycja, jaką zdobył, tak silna, że nie można podejrzewać tu żadnych uwarunkowań środowiskowych. Najwyraźniej potrzeba, by wypowiedzieć się o polityce i o sprawach publicznych, miałacharakter wewnętrzny - pisze Rafał A. Ziemkiewicz w Do Rzeczy.
16-04-2018
Ileż emocji w "Śmierci na scenie"
"Luiza Miller", piętnasta opera Giuseppe Verdiego, jest kolejnym przykładem, jak niekwestionowaną jakością jest w Metropolitan Opera muzyka i śpiew. To one były najmocniejszym atutem inscenizacji Elijaha Moshinsky'ego, który w swej strategii reżyserskiej zatrzymał się na poziomie tradycyjnej i monumentalnej realizacji z wykorzystaniem dosłowności scenograficznej i historycznych kostiumów - pisze Wiesław Kowalski w Teatrze dla Was.
14-04-2018
Męskość - niepełnosprawność - proteza [1]
Spojrzenie nie jest bowiem transparentne i niewinne - wiąże się z nim wartościowanie, które nierzadko pokrywa się z wachlarzem reakcji/stereotypów dotyczących niepełnosprawności - pisze Magdalena Zdrodowska w jednym z rozdziałów książki "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i perfromansie".
14-04-2018
"Dziady" Dejmka: odkrywamy tajemnicę
Wszyscy solidaryzują się z tym przedstawieniem granym tylko 11 razy. Ale gdyby powstało teraz, rolę zaszczuwających go funkcjonariuszy partyjnych mogliby odegrać nowocześni krytycy i część środowiska teatralnego - pisze Piotr Zaremba w tygodniku Sieci.
13-04-2018
Magda Szpecht: Opowieść o eksperymentach
- Jeśli uważnie zanalizujemy tekst "Hamleta", to jest tam dużo aluzji do polowania, do tropienia, do łowienia zwierząt. Słyszymy: Czemu zachodzicie mnie jak zwierzynę na polowaniu? Szekspir pokazuje świat, w którym jest się ciągle na polowaniu. Albo się zabija, albo jest się zabitym - mówi Magda Szpecht, reżyserka "Hamleta" w Teatrze Andersena w Lublinie.
13-04-2018
Okiem Jerzego Stuhra: Uroki czasu przeszłego i wspomnień
- Teraz najważniejsze jest, by ocalić własne wspomnienia. Na przekór polityce. Prawda wspomnień pozostanie - mówi Jerzy Stuhr w rozmowie z Marią Malatyńską w Polsce Gazecie Krakowskiej.
13-04-2018
Hamlet w Andersenie
Jeśli uważnie zanalizujemy tekst Hamleta, to jest tam dużo aluzji do polowania, do tropienia, do łowienia zwierząt. Słyszymy: Czemu zachodzicie mnie jak zwierzynę na polowaniu? Szekspir pokazuje świat, w którym jest się ciągle na polowaniu. Albo się zabija, albo jest się zabitym. Rozmowa z Magdą Szpecht - reżyserką "Hamleta" w Teatrze Andersena w Lublinie.
13-04-2018
Ballada o godności
- Dobra komedia to przede wszystkim dobry tekst, który daje nam dramaturgiczny powód do śmiechu i opowiada historię, w której możemy uczestniczyć bo ją rozumiemy. Postacie w "Kogucie..." to sympatyczni ludzie, którzy po prostu ratują się jak potrafią, a okazuje się, że nie bardzo potrafią i w tym tkwi właśnie komizm tego przedstawienia. Od zawsze śmiejemy się z ludzkich nieszczęść - mówi Marek Gierszał, reżyser "Koguta w rosole" w Teatrze im. Węgierki w Białymstoku.