OPINIE

16-07-2018
Lola Arias: Teatr jest pracą społeczną
Mnie interesuje teatr wspólnej refleksji nad trudnymi sprawami, interesuje mnie wyłożenie kawy na ławę i wspólne zastanowienie się nad problemem. Wolę pytać widzów, co z tym mamy teraz zrobić niż tłuc ich po głowach. Postrzegam teatr jako przestrzeń spotkania.
16-07-2018
Marta Pohrebny i jej "Słodka" w Domu Spokojnej Książki
Monodram "Słodka" powstał na motywach powieści Marii Matios, nazywanej "wielką damą ukraińskiej literatury", "Słodka Darusia". Ukazała się na tamtejszym rynku w 2003 roku, z miejsca stając się bestsellerem, otrzymała także Państwową Nagrodę im. Tarasa Szewczenki. W Polsce została wydana w 2010 roku w tłumaczeniu Anny Korzeniowskiej-Bihun. 14 lipca "Słodka" została zaprezentowana w miejscu wyjątkowym i klimatycznym, jakim jest Dom Spokojnej Książki w niewielkiej wiosce Rżuchów w gminie Sadowie koło Ostrowca Świętokrzyskiego - pisze Krzysztof Krzak na blogu KTO - Kulturalne To i Owo.
16-07-2018
Grzegorz Bral: poprzez sztukę można bronić świata, w którym żyjemy
- Na Brave Festival zapraszamy ludzi, którzy nie granatami, przemocą czy samospaleniami, ale poprzez sztukę bronią świata, w którym żyją - mówi Grzegorz Bral, dyrektor wrocławskiego Brave Festivalu.
14-07-2018
Sonic Youth
Kiedyś myślałem, jako chłopak ze wsi, że muzyka klasyczna jest tylko dla snobów. Teraz myślę, że nie tylko. Wystarczy na przykład polubić Mozarta i nikt nie posądzi cię o nieszczerość, nawet ty sam siebie, bo Mozart, choć klasyczny, jest postsnobistyczny, to znaczy na niego dawno się nie lansujemy - po koncercie Sinfonii Iuventus na festiwalu Theatrum Musicum w Krakowie pisze Maciej Stroiński na blogu destroix.pl.
14-07-2018
Nie każda szkoła baletowa jest pełna przemocy
Mam zastrzeżenia do reportażu "Tato, oni mnie tam bili", choć uważam, że powinien od września wisieć w każdym pokoju nauczycielskim w każdej szkole baletowej i być może przeczytany na lekcjach wychowawczych (tego nie jestem pewien, zapytam szkolnego psychologa) - Mirosław Różalski, dyrektor Szkoły Baletowej w Poznaniu odpowiada na tekst Katarzyny Włodkowskiej.
14-07-2018
Teatr w Kontakcie. Podsumowanie sezonu 2017/2018 w Teatrze Horzycy
"Bogowie" - tak brzmiało hasło przewodnie sezonu 2017-2018. Inspirowało ono twórców spektakli do stawiania ważnych, czasem prowokujących pytań, o to, kim są współcześni bogowie i jaki mają wpływ na nasze życie.
14-07-2018
Tenor i największe przeboje na początek muzycznych wakacji
Jest takie powiedzenie, że "publika jest chora, gdy nie ma tenora". Od wielu lat marzyło mi się, by w naszym festiwalu można było usłyszeć najpiękniejsze arie operowe w wykonaniu tenora. Arie od J. S. Bacha po P. Czajkowskiego. Tym razem się uda - pisze organizator Letnich Spotkań Kameralnych w Drezdenku.
14-07-2018
Pamięć nieabsolutna
Promptery, słuchawki, inspicjent z egzemplarzem sztuki na scenie. Kiedyś pamięć była ważną częścią warsztatu aktorskiego. Czy przestaje nią być w czasach, gdy stale podpieramy się pamięcią zewnętrzną? - zastanawia się Aneta Kyzioł w Polityce.
13-07-2018
Sztuka jak bomba z opóźnionym zapłonem
- Teatr plenerowy kojarzy się z czymś kolorowym, lekkim, bardziej z rozrywką niż sztuką. A my od początku chcieliśmy opowiadać w przestrzeni publicznej o rzeczach istotnych. Teatr plenerowy jest najbardziej demokratyczną sceną, najbardziej egalitarną - mówią Marta Strzałko i Paweł Szkotak z Teatru Biuro Podróży. Zespół obchodzi właśnie trzydziestolecie powstania.
13-07-2018
Potem był zachwyt. List do Jana Polewki
Szanowny Panie, mieszkam w odległości od Krakowa takiej, że dojazd autostradą do Teatru trwa połowę tego czasu, o którym pisała para czytelników w umieszczonym w poniedziałkowej "GW" liście do Pana.