OPINIE

24-02-2017
Skandalista Oliver Frljić i "Klątwa"
- Gdy odwołano moją premierę w Starym Teatrze w Krakowie, chorwacka prawica zareagowała entuzjastycznie: "Zobaczcie, Polacy umieją sobie radzić z takimi łachudrami" - mówi Oliver Frljić. Urodzony w Bośni reżyser w Teatrze Powszechnym w Warszawie wystawia "Klątwę" na podstawie Stanisława Wyspiańskiego.
24-02-2017
Urok antychrysta z Chorwacji
Zgadzam się z tezą, że teatr jest od tego, by prowokować. Nie bardzo jednak rozumiem, dlaczego specem od obnażania naszych grzechów - rzeczywistych czy urojonych - stał się wpadający tu od czasu do czasu Frljić? Dlaczego Paweł Łysak postanowił zatrudnić obrazoburczego Chorwata jako sumienie polskiego narodu? - pyta Jarosław Reszka w Expressie Bydgoskim.
24-02-2017
''Wulgarne'', ''bluźnierstwo'', sceny jak z ''Egzorcysty'' - tak uważa prawica
Od premiery "Klątwy" minęło ledwie kilka dni. Każdy przynajmniej raz słyszał, że skandal, że bluźnierstwo, że kontrowersja. Co jest w spektaklu chorwackiego reżysera, który tak rozwścieczył część Polaków? I dlaczego? - pisze Dorota Żuberek w serwisie Wiadomosci.gazeta.pl.
24-02-2017
Kochamy musicale, bo to piękne, widowiskowe bajki
- Zafascynowałem się musicalem dlatego, że jest tak komunikatywny i mówi dzisiejszym językiem. I nawet jeżeli jest bajką, w sferze muzycznej jest nam bliski, czytelny. Nie uwspółcześnia estetyki z zamierzchłych czasów, nie eksperymentuje czy prowokuje na siłę, choć zmienia się i dopasowuje do swoich czasów. Dlatego jest gatunkiem, który może się wciąż rozwijać - mówi Przemysław Kieliszewski, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu.
24-02-2017
"Klątwa" w Teatrze Powszechnym. To tylko dyskusja o władzy Kościoła
- Czemu pętla na szyi gipsowej figury jest ważniejsza niż groźba "zawiśniesz!" skierowana do żyjącego człowieka? Czemu niektóre uczucia są uprzywilejowane w społeczeństwie, a inne są marginalizowane? - pyta Agnieszka Jakimiak, dramaturżka spektaklu "Klątwa", który wzburzył prawicę.
24-02-2017
Współczesny bunt na darmo?
Spektakl "Fuck..." to inspirowana filmem "Fuck for Forest" Michała Marczaka to rzecz o wartości sprzeciwu, potrzebie zaznaczenia odmiennego zdania. Filmowa opowieść "Fuck for Forest" stała się inspiracją łaźniowego spektaklu w reżyserii Marcina Libera - pisze Łukasz Gazur w Dzienniku Polskim.
24-02-2017
Krakowskim okiem
Już myślałem, że kultura i sztuka nie są polskiemu społeczeństwu potrzebne. A tu szok! Główne serwisy TVP i TVN pełne są newsów o najnowszej premierze "Klątwy" Wyspiańskiego w Warszawie - pisze Marek Kręskawiec w Dzienniku Polskim.
24-02-2017
Artyści niepokorni i przekorni. Andrzej Seweryn i Michał Walczak o nowym odcinku Pożaru w burdelu
Co by było, gdyby spełnić sny polityków o nowej wersji historii i nakręcić wszystkie filmy Andrzeja Wajdy na nowo? Taką fantazję snują artyści Pożaru w burdelu, którzy z aktorami Teatru Polskiego wystawiają kolejny odcinek kabaretowej opowieści pt. "Ucieczka z kina Polskość". O premierze opowiadają Andrzej Seweryn i Michał Walczak.
24-02-2017
Teatr na wojnie
Teatralną przygodę Pawła Wodzińskiego z Bydgoszczą należy uznać za - delikatnie mówiąc - średnio udaną. Co poszło nie tak? Dziś, 24 lutego mija termin zgłaszania ofert w konkursie na dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Warto pokusić się o małe podsumowanie kadencji dotychczasowego kierownictwa placówki - pisze Jarosław Jakubowski.
24-02-2017
Klątwa albo terapia szokowa
Tego należało się spodziewać. Po spektaklu "Klątwa" Olivera Frjlicia wybuchła burza. Wściekle buntowniczy spektakl, który z bezwzględnością ukazuje "naszych okupantów" wzbudził w trwogę w ich szeregach.
(aktualna strona: 1) następna strona »