OPINIE

23-01-2019
Tęsknię za Hübnerem
TVP Kultura przypomniała film Edyty Wróblewskiej o Zygmuncie Hübnerze - z okazji 30-lecia śmierci. To jedna z ważnych dla mnie postaci. Jego Teatr Powszechny nie tylko wprowadzał mnie w latach 70. w kulturę teatralną. On pomagał mi, wtedy bardzo młodemu człowiekowi, zrozumieć świat - pisze Piotr Zaremba w tygodniku Sieci.
23-01-2019
Problem selfpublishingu
O "Jednoaktówkówkach na każdy rodzaj szaleństwa" Jerzego Andrzeja Masłowskiego - pisze Izabela Mikrut w Teatrze dla Wszystkich.
23-01-2019
Pod kożuszkiem melancholii
- Jak byłam bardzo młoda i pełna zapału, żeby się uczyć, to zgadzałam się na jakieś "no napisz, zobaczymy", "pisz i wystawimy", teraz mnie na to nie stać, zresztą i wtedy niewiele z tego wychodziło - z dramatopisarką Anną Wakulik rozmawia Joanna Biernacka-Płoska w biuletynie ZAiKS-u.
22-01-2019
Wszyscy stanowimy jedno
Fedoryszyn jest teatralnym fenomenem i patrzę na niego przy każdym spotkaniu z ogromnym podziwem i szacunkiem. Takiego Teatru w Polsce nie ma. O wyraźnie wyklarowanej linii repertuarowej i stylistycznej, inscenizacyjnej, ze wspaniałymi aktorami przechodzącymi perfekcyjnie od psychologicznej interpretacji dialogowej sztuki na deskach sceny swojego Teatru, do tworzenia wizji obrazowych, plastyki w przestrzeni, używania szczudeł i wszelkich akcesoriów widowiska ulicznego - o twórcy lwowskiego Teatru Woskresinnia pisze reżyser Andrzej Maria Marczewski w Nieznanym Świecie.
22-01-2019
Bez bohatera nie ma teatru
Niektórzy twórcy uważają, że widza trzeba wziąć pod but, zmęczyć, dać mu w kość, wtedy poczuje, że był w teatrze - miniony rok na polskich scenach podsumowuje Tomasz Miłkowski w Przeglądzie.
21-01-2019
Krytyk kotleciarz
Teatr polski jest wielkim kurnikiem, albo raczej małym, gdzie wszyscy się znają, wszyscy wszystko już widzieli i czasem się nie chce kolejnego przedstawienia, kolejnej transgresji i kolejnego tego samego - pisze Maciej Stroiński w Przekroju.
21-01-2019
Utrafić w czas
Na starszych widzach alternatywnych, którzy zasiedli na widowni taki teatr już nie robi wrażenia, na młodych, co przyszli zobaczyć legendę, jeszcze nie. Bo każdy musi dojrzeć do swojego czasu - Waldemar Sulisz recenzuje w Dzienniku Wschodnim spektakl "Wszystkie drogi prowadzą na Dworzec Kurski" w wykonaniu nowojorskiego Varda Studio.
21-01-2019
Monika Frajczyk: Dużo z "Reksia"
- Najpierw grałam w "Nie-Boskiej komedii" Strzępki za Martę Ojrzyńską, potem za Martę Nieradkiewicz, gdy Ojrzyńska wróciła. Miałam sceny z Martą Ojrzyńską, za którą grałam miesiąc wcześniej - to było strasznie śmieszne. Miałam pierwszy raz percepcyjne problemy - w co ja teraz wchodzę? - mówi Monika Frajczyk w rozmowie z Witoldem Mrozkiem w Dwutygodniku.
19-01-2019
Obywatele - swoi i obcy. O wspólnotę pyta Krzysztof Czyżewski
Tylko my możemy sprawić, że Paweł Adamowicz jest i będzie nas wszystkich swój. I to wobec jego tragicznej śmierci wszystko, co ludzkie raz na zawsze przestaje być obce - pisze Krzysztof Czyżewski, szef Ośrodka "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów" i Fundacji Pogranicze w Sejnach.
19-01-2019
Zawsze nam grożą nosorożce. Najważniejszy motyw twórczości Ionesco nadal aktualny
Dostosowywanie się do dyktatury, działanie zgodnie z jej regułami, często wbrew ideom i zasadom moralnym, które wyznawało się poprzednio - to jedna z podstawowych spraw w całej twórczości Eugene'a Ionesco - o książce Eugene'a Ionesco "Teraźniejszy przeszły, przeszły teraźniejszy" pisze Michał Głowiński w Gazecie Wyborczej.
(aktualna strona: 1) następna strona »