FELIETONY

15-01-2018
Ławeczka (Dana Łukasińska)
Element tzw. małej architektury miejskiej. Ławeczki dzielą się na uliczne (miejskie), parkowe i ogrodowe. Ponoć powinny dawać możliwość wypoczynku, będąc też miejscem, z którego można kontemplować uroki życia. Ławeczka pod moim oknem spełnia jeszcze wiele innych funkcji - pisze Dana Łukasińska.
08-01-2018
A wy, wiecie kto dostanie Paszport? (Witold Mrozek)
Kto dostanie teatralny Paszport Polityki? W ostatnich latach udawało mi się przewidzieć bez to pudła. Rok temu wróżyłem nawet w felietonie dla e-teatru, że nagrodzona zostanie Anna Smolar - i tak się stało. Wywróżyłem też przedłużenie kontraktu Tadeusza Słobodzianka, myliłem się niestety w sprawie najważniejszej - czyli przyszłości Starego Teatru - pisze Witold Mrozek.
02-01-2018
Dokąd? (Erwin Axer)
Brecht nazwał kiedyś teatr, którego nie lubił, "kulinarnym". Zapewne porównywał go w myśli do czarnej kawy z likierem, strucli, pomarańczy lub melby spożytych po dostatnim obiedzie. Brecht lubił dostatnie obiady i przywiązywał - podejrzewam - sporą wagę do właściwie dobranego deseru. Od teatru jednakże wymagał czego innego. Jako krytyk, autor, reżyser w gruncie rzeczy był ascetą, purytaninem - pisał Erwin Axer w książce "Kłopoty młodości, kłopoty starości".
27-12-2017
Instytut Muzyki Bez Tańca? (Witold Mrozek)
Kto będzie wicedyrektorem Instytutu Muzyki i Tańca ds. tańca? Za trzy dni wygasa kadencja Joanny Szymajdy - jednej z najistotniejszych dla instytucjonalnego funkcjonowania polskiego tańca osób. Czy ktoś ją zastąpi? Kto? - pisze Witold Mrozek.
18-12-2017
Postkolonializm polskiego "Janusza" (Dana Łukasińska)
Pasażerowie czekają dodatkowe pół godziny na płycie lotniska zanim wysiądą z samolotu w Cho Chi Minh. To spore poświęcenie zwłaszcza po 10 godzinach lotu. Wszyscy czekają na wietnamską policję, która najpierw ma zabrać awanturującego się pijanego pasażera. Tak zaczynają się wakacje jednego z polskich "Januszy" - pisze Dana Łukasińska.
11-12-2017
O trudnościach nauczania aktorstwa (Erwin Axer)
Trudności nauczania reżyserii są ogólnie znane. Z aktorstwem sprawa wydaje mi się trudniejsza, ponieważ aktorstwa na dobrą sprawę uczyć można. Niektóre szkoły w niektórych krajach kształcą nawet wcale nieźle przygotowanych do swego zawodu aktorów - pisał Erwin Axer w "Kłopotach młodości, kłopotach starości".
04-12-2017
Ósma pieśń (Dariusz Kosiński)
Listopad to - jak wiadomo nie od dziś - niebezpieczna dla Polaków pora. Coraz bardziej patriotyczni patrioci demonstrują, rocznice celebrują się coraz celebryciej, pan prezydent nawet w Wietnamie nie jest wolny od sądu. A my tu sobie na boczku usiłujemy odzyskać awangardę - pisze Dariusz Kosiński.
28-11-2017
Politologia pokusy (Ks. Andrzej Luter)
1. Człowiek wobec wyborów moralnych staje niemal każdego dnia, niezależnie od epok czy systemów politycznych. Artysta wobec opresji władz to temat też nie nowy, ale wciąż powracający, szczególnie w dramatycznych momentach, kiedy opresja ideologiczna idzie w parze z ekonomiczną - pisze Ks. Andrzej Luter.
13-11-2017
Namiot na Zbawiksie, czyli "Hajduki" Andrzeja Błażewicza (Witold Mrozek)
Zwracam uwagę na dramat nie zwycięski, a honorowo wyróżniony w finale, ponieważ to właśnie tekst Błażewicza - tekst o szukaniu swojego miejsca i nie odnajdywaniu się w świecie "dwóch Polsk" - mnie wkurzył. Co jest pewnym osiągnięciem, zważywszy że spora część bieżącej polskiej produkcji dramatycznej wywołać może wzruszenie ramion bądź przeciągłe ziewnięcie. A wkurzać miałem się czym, choć jako socjalista również się w świecie "dwóch Polsk" niezbyt odnajduję - pisze Witold Mrozek.
07-11-2017
Przepis doskonały (Erwin Axer)
Przyznaję; mam naturę sceptyczną. Życie mnie zepsuło. Porównywanie wyrobiło zgubny relatywizm. Porównywanie rozmaitych zarobków, zwłaszcza swoich i cudzych, wręcz cynizm. Postawę mam na ogół negatywną. Nie bacząc na to, że czasy wymagają ducha konstruktywnego, któremu obce są nadmierny krytycyzm, wątpliwości, niewiara, nihilizm i destrukcja. Źle. Jakaż więc radość, kiedy od czasu do czasu uda mi się dostrzec coś, co napawa szczerym optymizmem, czemu z całego serca mogę przyklasnąć. Coś, co naprawdę raduje - pisał Erwin Axer w Sprawach teatralnych.
(aktualna strona: 1) następna strona »