FELIETONY

12-01-2019
Herezja (Zygmunt Hübner)
W ubiegłym sezonie - wcale udanym! - mieliśmy sposobność obejrzeć kilka przedstawień zrealizowanych w myśl tak modnej dziś w świecie idei "environ-mental theatre" - pisał Zygmunt Hübner w "Przepraszam, nic nowego" w 1974 roku.
31-12-2018
Końcówka (Dana Łukasińska)
Kończy się rok. Szkoda. Pożyłabym w nim jeszcze trochę, choć wiem, że są tacy, którym zaszedł za skórę - pisze Dana Łukasińska.
27-12-2018
Tymczasem w Maroku (Witold Mrozek)
Świat arabski nie słynie z wielkich festiwali teatralnych. Inaczej niż np. przedstawienia z Iranu, spektakle z krajów arabskich nie pojawiają się również na festiwalach w Polsce. Z tym większą ciekawością przyjąłem zaproszenie na FIESAD - Festival International des Ecoles Supérieures d'Art Dramatique w stolicy Maroka, Rabacie - pisze Witold Mrozek.
17-12-2018
Inne tańce na Jazdowie (Dariusz Kosiński)
Nie wiecie, o co chodzi w walce o Instytut Teatralny? Myślicie, że to jednostkowa sprawa personalna, albo zmiana opcji politycznej? Nie dajcie się nabrać. To niestety kolejny modelowy przejaw działania dzisiejszej polskiej demokracji. Demokracji frustratów - pisze Dariusz Kosiński.
10-12-2018
A jednak nadzieja? (Ks. Andrzej Luter)
Skończył się rok liturgiczny. w pierwszą niedzielę grudnia, czyli w pierwszą niedzielę Adwentu, rozpoczął się nowy rok , jeszcze minie kilkanaście dni i skończy się także rok kalendarzowy. A ponieważ jest to ostatni mój felieton przed Bożym Narodzeniem, więc będzie trochę świątecznie, tym bardziej, że nie wiadomo co przyniesie nowy 2019 rok - pisze Ks. Andrzej Luter.
04-12-2018
Czy nas na nie stać? Górnicka, Karasińska, Szczawińska (Witold Mrozek)
Tegoroczne "Paszporty Polityki" są dla polskiego teatru historyczne. Nie tylko dlatego, że nominowane w kategorii "teatr" są same kobiety: Marta Górnicka, Anna Karasińska, Weronika Szczawińska. Przede wszystkim - nominowane są trzy reżyserki, które zmieniają rozumienie tego, czym może być teatr. I które nie do końca mieszczą się w polskim teatrze repertuarowym, którym rządzą męskie ega z zaawansowanym kryzysem wieku średniego - pisze Witold Mrozek.
26-11-2018
Koronkowa robota (Dana Łukasińska)
To jest paradoks, że żyje się często po to, żeby mieć dosyć tego życia - pisze Dana Łukasińska.
19-11-2018
Pro domo sua - na progu (Dariusz Kosiński)
Mój kontrakt w Instytucie Teatralnym kończy się z dniem 31 grudnia 2018. Tego samego dnia kończy się moja praca na stanowisku zastępcy dyrektora do spraw programowych. Fakt biurokratyczno-prawny, oczywisty i nie wymagający komentowania. A jednak uznałem, że w felietonie publikowanym na trzy dni przed terminem nadsyłania zgłoszeń na konkurs na stanowisko dyrektora Instytutu powinienem w tej sprawie coś powiedzieć - pisze Dariusz Kosiński.
13-11-2018
Widok z mostu (Ks. Andrzej Luter)
Agnieszka Glińska powraca na sceny Warszawy. Po odejściu z funkcji dyrektora artystycznego Teatru Studio nie zrealizowała w stolicy żadnego przedstawienia. Nie chcę wracać do okoliczności "rozstania" sprzed trzech lat, najważniejsze, że powróciła w wielkim stylu - pisze ks. Andrzej Luter.
30-10-2018
Kto zmieni właściciela? Krajobraz po wyborach (Witold Mrozek)
Przed wyborami minister Gliński radził, by wielu samorządowym teatrom "zmienić właściciela". O tym, że należąca ponoć do "wszystkich Polaków" kultura okazała się nagle według ministra własnością lokalnych polityków, powiedziano już dużo. Zobaczmy jednak, gdzie teatry faktycznie zmieniły właściciela, i co ta zmiana może dla nich oznaczać. Ponieważ PiS w miastach raczej przegrał, w tym krótki powyborczym zestawieniu przyjrzymy się teatrom wojewódzkim - w sejmikach poszło tej partii lepiej - pisze Witold Mrozek.
(aktualna strona: 1) następna strona »