EN

7.04.2004 Wersja do druku

Wojna europejsko-arabska

Prapremiera "Powrotu na pustynię" Bernarda-Marie Koltesa w Teatrze Powszechnym w Warszawie w reż. Anny Augustynowicz. W sztuce francuskiego autora przeglądają się dzisiejsze lęki starej Europy, która z trwogą spogląda na świat arabski i radykalizuje swój stosunek do innych kultur - pisze Roman Pawłowski.

Bernard-Marie Koltes to autor z górnej półki, stawiany wśród najwybitniejszych francuskich dramatopisarzy XX wieku obok Geneta i Sartre'a. "Powrót na pustynię" to trudna i niejednoznaczna sztuka. Akcja rozgrywa się w roku 1960 na francuskiej prowincji, która przypomina rodzinne Metz Koltesa. Bohaterem zbiorowym jest rodzina przemysłowców, a w tle wojna w Algierii, która przeorała świadomość Francuzów nie mniej niż wojna w Wietnamie świadomość Amerykanów. Dramat rodzinny łączy się tu z konfliktem politycznym, pojawiają się ulubione motywy Koltesa: podziały społeczne i rasowe, uzależnienie od własności i pieniędzy. Do tego specyficzny język, w którym liryzm zderza się z brutalnością - naprawdę "Powrót na pustynię" to dla teatru wyzwanie. Jak sobie z nim poradziła reżyser Anna Augustynowicz? Różnie. Zaproponowała arcyciekawy trop interpretacyjny - dostrzegła w sztuce Koltesa opowieść o cywilizacyjnym i kulturowym starciu dwóch światów -

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wojna europejsko-arabska

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 83

Autor:

Roman Pawłowski

Data:

07.04.2004

Realizacje repertuarowe