EN

5.03.2005 Wersja do druku

Król i cierpienie

"Król Edyp"w reż. Gustawa Holoubka warszawskiego Teatru Ateneum na VII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach. Pisze Henryka Wach-Malicka w Dzienniku Zachodnim.

Spektakl "Króla Edypa" Sofoklesa, w reżyserii Gustawa Holoubka, zrealizowany rok temu w zespole warszawskiego Teatru Ateneum [na zdjęciu scena z przedstawienia], wielu zaskoczył. Nawet tych, którzy z definicji skreślają przedstawienia tradycyjne, oparte na dźwięku i znaczeniu słowa, ascetyczne aż do bólu i pozbawione wszelkich ozdobników. Nie tylko zaskoczył, ale i zmusił do nabożnej ciszy w czasie spektaklu, co z kolei zaskoczyło nawet... aktorów. Okazało się oto, że precyzja inscenizacji, niewiarygodnie wnikliwa praca nad tekstem i wyborne aktorstwo muszą uruchomić w widzu tajemne struny jego wrażliwości. Ten proces jest istotą i sensem teatru od tysiącleci. Spektakl Gustawa Holoubka dzieje się w pustej, czarnej przestrzeni, której powagi nie zakłóca praktycznie żaden rekwizyt, a która pozwala wypreparować antyczny tekst ze wszystkich uwarunkowań kulturowych. Adaptacja tragedii, dokonana przez tłumacza Marcina Sosnowstóego z dyskretną tylko inge

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Król i cierpienie

Źródło:

Materiał nadesłany

Dziennik Zachodni nr 49/28.02

Autor:

Henryka Wach-Malicka

Data:

05.03.2005

Realizacje repertuarowe
Festiwale