EN

7.04.1978 Wersja do druku

Po drugiej "Operetce"

Niezaprzeczalna i niekwestionowana wartość "Operetki"' Gombrowicza jako dzieła scenicznego nakłada na krytykę teatralną obowiązek dokładniejszej analizy i podjęcia próby ustawienia tego utworu w polskiej współczesnej literaturze dramatycznej. Obowiązek trudny, a także kłopotliwy, i po części niemiły. Ale winien być podjęty. Bez uprzedzeń i uproszczeń, ale także bez kapitulanctwa wobec tego, co w sztukach Gombrowicza jest nam obce, co nas w nich i do nich zraża, i bez nierozumnych ciągot do hagiografii. Słowem, sine ira et studio, jak mawiali starożytni Rzymianie, gdy chcieli rozwijać czyjś mit. Dobrą po temu okazją może się stać nowa sceniczna interpretacja "Operetki'' - dokonana przez Kazimierza Brauna w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu a rzucająca na "Operetkę" inne światło niż prapremierowa w Polsce inscenizacja Kazimierza Dejmka w Teatrze Nowym w Łodzi; oba przedstawienia zresztą znaczące, o których głośno było i jest w Polsce. "Op

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Po drugiej "Operetce"

Źródło:

Materiał nadesłany

Perspektywy nr 14

Autor:

JASZCZ

Data:

07.04.1978

Realizacje repertuarowe