EN

22.04.1991 Wersja do druku

Chryza opętana

Ja wiem, że poetycka baśń Bolesława Leśmiana nosi tytuł "Skrzypek opętany" i że tak samo nazwany został balet skomponowany do muzyki Macieja Małeckiego przez Ewę Wycichowską najnowsza premiera Polskiego Teatru Tańca Baletu Poznańskiego. Ale ja nie piszę recenzji literackiej, tylko zdaję sprawę ze spektaklu. A w nim jest właśnie tak, jak w tytule mego felietonu. Jeżeli przed podniesieniem kurtyny przeczytacie zarys fabuły (w programie artystycznie ukształtowanym przez scenografa widowiska Ryszarda Kaję), dowiecie się, że jest to rzecz o miłości i zazdrości prowadzącej do zbrodni w afekcie. Ofiarą jest skrzypek, porażony niemocą twórczą oraz poddany uwodzicielskim zakusom Rusałki. To, co piszę jest grubym uproszczeniem, ale przecież nie można opowiedzieć wiersza ani obrazu. Według Leśmiana skrzypek jest opętany czy też może spętany. Na scenie Teatru Wielkiego opętana jest jego ona Chryza ("z krainy ościennej bajki" jak pisze poeta). Opęta

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Chryza opętana

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Poznańska nr 94

Autor:

Zdzisław Beryt

Data:

22.04.1991

Realizacje repertuarowe