EN

30.04.1993 Wersja do druku

Taneczne opętanie

Dni Baletu, obchodzone w gdyńskim Teatrze Muzycznym, rozpoczął wtorkowy spektakl Polskiego Teatry Tańca z Poznania -"Sługa dwóch panów" Vivaldiego. Do niedzieli będzie można zobaczyć kolejne spektakle uświetniające przypadający wczoraj Międzynarodowy Dzień Tańca. W środę mogliśmy podziwiać "Skrzypka opętanego" Macieja Małeckiego, również w wykonaniu poznańskiego baletu. Spektakl reżyserowała, przygotowała choreografią i wystąpiła w roli głównej Ewa Wycichowska. Jak dowiedzieliśmy się od artystki, był to jej ostatni odtańczony spektakl.

"Skrzypek opętany" to pełnospektaklowy balet fabularny, zrealizowany w technice neoklasycznej. Libretto opracowała Ewa Wycichowska na podstawie "baśni mimicznej w trzech przywidzeniach" Bolesława Leśmiana. Przekładowi oryginalnej, nacechowanej silnymi emocjami, atmosferą zmysłowości i niepokoju formy literackiej na język baletowy, towarzyszy współczesna muzyka Madeja Małeckiego, skomponowana w 1990 roku specjalnie do tego przedstawienia. "Niemoc, która wyzwala opętanie, miłość rodząca zbrodnię, iluminacja i ofiara, ceł i granica spełnienia., odwieczne pytania Nieodgadnionej i Niezjawionej Tajemnicy..." - pisze Ewa Wycichowska o swoim "Skrzypku" w programie do przedstawienia. I rzeczywiście jest to spektakl niezwykły. Wątkiem literackim baletu jest dramat trojga bohaterów: ogarniętego twórczą niemocą skrzypka Alaryela (w tej roli znakomity Krzysztof Raczkowski), jego zazdrosnej żony Chryzy (Ewa Wycichowska) oraz Rusałki Leśnej (Iwona Pasińska). Tworz�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Taneczne opętanie

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Morska nr 101

Autor:

Aleksandra Zdrojewska

Data:

30.04.1993

Realizacje repertuarowe