EN

9.04.2001 Wersja do druku

Dwa trójkąty i zmiana kobiety

Trójkąt małżeński, gwałtowna namiętność, dramat zdrady i miłość, pojawiające się nagle, nieoczekiwanie - to tematy łączące "Tragedię florencką" Oscara Wilde'a l "Niedźwiedzia" Antoniego Czechowa. Dwie miniatury dramatyczne zainscenizował w Teatrze Ateneum Krzysztof Zaleski. W jego "Dwóch scenach miłosnych" występuje m.in, Maria Pakulnis i Krzysztof Gosztyła.

To dwie miniatury dramatyczne dwóch wybitnych autorów, różniących się na pozór we wszystkim - mówi reżyser. - Wilde kojarzy się z epoką przeestetyzowanej konwencji. O Czechowic potocznie mówi się, że pisał prawdziwie o prawdziwym życiu. Jednak oba te utwory mówią o namiętności, o tej dziwnej sile przyciągającej do siebie płci na różny sposób. Zestawienie jest kuszące, gdyż oba teksty rozwiązują podobną szaradę zazdrości, namiętności trójkąta. Tekst Wilde'a to pastisz teatru szekspirowskiego. Za zasłoną pastiszu czai się coś, co można nazwać teatrem okrucieństwa. Czechów rozwiązuje szaradę namiętności z humorem i wyczuciem nadchodzących zmian obyczajowych. Zresztą obaj chwytają fen moment, w którym zmienia się pozycja kobiety. No i jednoaktówką te są rzadko grywane, bo są krótkie. Osobno nie wypełniłyby wieczoru teatralnego. W obu przypadkach na scenę wyjdą ci sami aktorzy. - Aktorzy muszą zmierzyć się tu z różnymi ga

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dwa trójkąty i zmiana kobiety

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Warszawy nr 84

Autor:

KSZ

Data:

09.04.2001

Realizacje repertuarowe