EN

14.01.1994 Wersja do druku

Apokryf współczesny

W myśl stwierdzenia Susan Sontag, że prawdziwa sztuka powinna nas denerwować, mamy na scenie Teatru Powszechnego kolejną artystyczno-intelektualną prowokację George'a Taboriego. Wariacje na tematy biblijne. Tabori, piszący po angielsku węgierski Żyd, mieszkał po wojnie przez 20 lat w Stanach Zjednoczonych, a ostatnie ćwierćwiecze spędził w Niemczech. Tam też głównie pisze, wystawia, reżyseruje - nadal, choć w maju tego roku ukończy 80 lat. Dla naskórkowo traktującego swoją wiarę widza "Wariacje Goldbergowskie" mogą być tekstem szokującym, z powodu śmiałych wycieczek autora w rejony tabu o prawdziwości i nieomylności Słowa Bożego. Co zapalczywsi wyznawcy wartości wywęszą zapewne niejedno bluźnierstwo. Cóż z tego? Biblijne apokryfy powstawały i powstają, a prędzej czy później wchodzą nie tylko do powszechnego obiegu kulturowego, ale i religijnego. Jak zwykle u Taboriego mamy tu do czynienia z wieloma płaszczyznami znaczeń. Na scenie odbyw

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Apokryf współczesny

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 11

Autor:

Janusz R. Kowalczyk

Data:

14.01.1994

Realizacje repertuarowe