"Dziady" poznańskie aspirują niewątpliwie do miana dzieła - na gruncie teatru - oryginalnego, podejmując próbę spożytkowania pomysłów interpretacyjnych prof. Z. Kępińskiego, zawartych w książce "Mickiewicz hermetyczny". Ogólnie rzecz biorąc, przedstawienie w Teatrze Polskim jest propozycją, istotnie, ważną i znaczącą, ze wszech miar godną poznania, niezależnie od takich czy innych niedoskonałości. Dziady" - w układzie inscenizacyjnym Grzegorza {#os#2571}Mrówczyńskiego{/#} - jawią się jako dzieło spójne myślowo i teatralnie, jako dzieło filozoficzne o uniwersalnym przesłaniu, wykazujące przy tym zbieżności z istniejącymi w romantyzmie systemami myślowymi i postępowymi ruchami wolnomularskimi (masońskimi), z ich ideologią, symboliką i rytuałem. Daje się też ono odczytywać na różnych poziomach: metafizycznym i mistycznym, chrześcijańskim i świeckim, w obrębie ideologii masońskiej i historiozofii autora, uniwersalnie
Tytuł oryginalny
"Dziady" - rytuał masoński?
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Poznańska Nr 284