powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Nowy Jork. O polskim tańcu lat 80. w Instytucie Kultury Polskiej

Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku zaprasza na kolejne wydarzenia festiwalu Performing Revolution in Central and Eastern Europe z okazji 20. rocznicy obalenia komunizmu.

Tym razem będzie to spotkania dyskusyjne pt. POLSKI TANIEC W LATACH 80-TYCH: CISZA CZY REWOLUCJA? (12-14 stycznia) oraz wystawa POLSKA W LATACH 80-TYCH: POSZUKIWANIE REWOLUCJI W TAŃCU (7 stycznia - 14 lutego) w Dance New Amsterdam, Nowy Jork.

Nowy Jork, 6 stycznia 2009 - Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku zaprasza do Dance New Amsterdam na Manhattanie na cykl imprez poświęconych tańcowi współczesnemu w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, w ramach festiwalu upamiętniającego 20. rocznicę obalenia komunizmu, zat. Rewolucja artystyczna w Europie Środkowo-Wschodniej (Performing Revolution in Central and Eastern Europe), trwającego od 6 listopada 2009 do 30 marca 2010. Strona internetowa festiwalu: www.performingrevolution.org, szczegółowe informacje o polskich projektach: www.PolishCulture-NYC.org

Upadek komunizmu pozwolił w Polsce także na odrodzenie tańca współczesnego - dziedziny sztuki całkowicie nieobecnej od II wojny światowej: wyklętej przez komunistyczne władze i pozbawionej swoich twórców, którzy w dużym stopniu wywodzili się ze środowisk żydowskich. Mało kto dziś wie, że przed wojną Warszawa była jednym z ważniejszych centrów tańca współczesnego.

Wystawa multimedialna Polska w latach 80-tych: poszukiwanie rewolucji w tańcu, prezentowana w Dance New Amsterdam od 7 stycznia do 14 lutego, przedstawia historię tańca współczesnego w Polsce poprzez zapisy wideo, filmowe i fotografie. Jej kuratorami są dr Jacek Łumiński, założyciel i dyrektor Śląskiego Teatru Tańca; George Jackson, amerykański krytyk i historyk tańca; oraz Paul Gordon Emerson, dyrektor artystyczny CityDance Ensemble w Waszyngtonie.

Wystawa towarzyszy serii trzech dyskusji panelowych (także w Dance New Amsterdam, 12-14 stycznia o godz. 17:00), pod wspólnym tytułem: Polski taniec w latach 80-tych. Cisza czy rewolucja? Ich celem jest sprowokowanie debaty o rewolucji w tańcu jaka miała (lub nie) miejsce w Polsce w końcu XX wieku. Kuratorem cyklu jest Catherine Peila, dyrektor Dance New Amsterdam. Pierwsza z dyskusji poświęcona będzie wyłącznie Polsce; w pozostałych wezmą udział przedstawiciele innych krajów, którzy porównają polskie doświadczenia do rewolucji w tańcu w innych regionach:

Dyskusja I (12 stycznia, godz. 17.00): Polski taniec w latach 80-tych. Cisza czy rewolucja?

W dyskusji udział wezmą: Roman Pawłowski (główny krytyk teatru i tańca Gazety Wyborczej), Roman Arndt (historyk tańca), dr Agnieszka Jelewska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), dr Jacek Łumiński (dyrektor i założyciel Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu, dziekan wydziału teatru tańca PWST w Krakowie), oraz George Jackson (krytyk i historyk tańca, Waszyngton), prof. Anna Peterson Royce (Indiana University w Bloomington), i prof. Alan Kuharski (Swarthmore College).

Dyskusja II (13 stycznia, godz. 17.00): Europa Środkowa i Wschodnia: rewolucja poprzez taniec

W dyskusji wezmą udział goście reprezentujący pozostałe kraje biorące udział w festiwalu Performing Revolution: m.in. Bonnie Sue Stein, Amerykanka czeskiego pochodzenia, dyrektor GOH Production i Ivan Talijancic, Chorwat mieszkający i tworzący w Nowym Jorku, dyrektor grupy Wax Factory, oraz goście z Rumunii, Czech, Słowenii i Niemiec. USA reprezentował będzie Donald McDonagh, znany krytyk tańca.

Dyskusja III (14 stycznia, 17.00): Światowe rewolucje

W zamykającej serię dyskusji wezmą udział artyści i prezenterzy z Afryki, Ameryki Południowej i Bliskiego Wschodu, którzy omówią cele i możliwości wykorzystania tańca jako środka ekspresji komentującego rewolucje w ich krajach. Będą wśród nich: choreografowie Sduduzo Ka-Mbili z Republiki Południowej Afryki i Nora Chipaumire z Zimbabwe oraz Gaby Aldor, krytyk tańca, dziennikarka i założycielka Arab-Hebrew Theater of Jaffa z Izraela. W dyskusji wezmą też udział Amerykanie George Jackson i Donald McDonagh.

Program, prezentowany przez Dance New Amsterdam, przygotowany został we współpracy z twórcami konferencji Understanding Dance, która odbyła się w dniach 19-21 listopada 2009 r. w Bytomiu: ulokowanym tam Wydziałem Tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie i Śląskim Teatrem Tańca. Sponsorami projektu są fundacja Trust for Mutual Understanding, Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku, American Express i Śląski Teatr Tańca.

INFORMACJA DO KALENDARZY:

Co: Wystawa Polska w latach 80-tych: poszukiwanie rewolucji w tańcu

Kiedy: 7 stycznia - 13 lutego 2010, codziennie w godz. 9:00-21:00

Co: Seria dyskusji panelowych:

Dyskusja I: Polski taniec w latach 80-tych. Cisza czy rewolucja?

Kiedy: 12 stycznia, godz. 17.00

Dyskusja II: Europa Środkowo-Wschodnia: rewolucja poprzez taniec

Kiedy: 13 stycznia, godz. 17.00

Dyskusja III: Rewolucje na świecie

Kiedy: 14 stycznia, godz. 17.00

Gdzie: Dance New Amsterdam, 280 Broadway (wejście od Chambers), 2 p., New York, NY 10007

Dojazd: metrem: R,W,4,5,6 do City Hall; J,M,Z,A,C,E do Chambers Street; 2,3 do Park Place

Wstęp: wolny, tel. 212.625.8369

Prezenterzy: Dance New Amsterdam w ramach festiwalu Performing Revolution in Central and Eastern Europe

Sponsorzy: Trust for Mutual Understanding, Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku, Śląski Teatr Tańca, American Express

Więcej informacji: www.PolishCulture-NYC.org

Kontakt dla mediów: Agata Grenda, 212.239.7300 wew. 3009, a.grenda@PolishCulture-NYC.org

***

Dance New Amsterdam (DNA) jest obecny na nowojorskiej scenie tanecznej od 25 lat. Założony w 1984 r. jako Dance Space, od 2005 r. pod nazwą Dance New Amsterdam, działa na rzecz rozwoju doskonalenia artystycznego tancerzy, choreografów i nauczycieli tańca oraz kuratorów i administratorów tej dziedziny kultury. Był pierwszą niekomercyjną instytucją kulturalną jaka po 9/11 przeniosła się na Dolny Manhattan; nowa siedziba DNA w jego części zwanej New Amsterdam obejmuje salę teatralną na 130 miejsc, sześć studiów, dwie galerie i przestrzeń recepcyjną. Dysponując nieporównywalnym z innymi nowojorskimi instytucjami tańca zapleczem - nowoczesnym budynkiem o powierzchni 2.300 m2 mieszczącym zarówno profesjonalny teatr, jak i centrum edukacyjne - DNA działa na rzecz rozwoju wszystkich form tańca i służy tancerzom na różnych etapach kariery. Zapewnia im warsztaty, rezydencje artystyczne (jesienią ub.r. na rezydencji przebywała tu polska tancerka i choreografka, Dominika Knapik) oraz studia do pracy i zaplecze administracyjne. DNA zamawia nowe choreografie i prezentuje całoroczny program produkcji tanecznych.

Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku (www.PolishCulture-NYC.org), otwarty w 2000 r., jest placówką dyplomacji kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej, jednym z sieci 22 Instytutów. Jego misją jest ożywianie i promocja więzi kulturalnych pomiędzy USA i Polską, zarówno poprzez prezentację osiągnięć kulturalnych Polski Amerykanom, jak i zapewnienie artystom i naukowcom z Polski kontaktów z najważniejszymi amerykańskimi partnerami i instytucjami. Instytut promuje, organizuje prezentacje, i produkuje szeroką gamę wydarzeń kulturalnych we wszystkich dziedzinach kultury: teatrze, muzyce, filmie, literaturze i sztuce. Ukierunkowany jest na ścisłą współpracę z instytucjami miejscowymi umieszczając w ich programach prezentacje kultury polskiej. Wystawa współczesnej sztuki kobiet Architectures of Gender w SculptureCenter (2003), przegląd polskiej animacji w Museum of Modern Art (2003), spektakle TR Warszawa w reż. K. Warlikowskiego na festiwalu "Next Wave" w BAM (Dybuk w 2004 i Krum w 2007, za którego reżyser otrzymał nagrodę Obie), Hołdy dla Czesława Miłosza i Ryszarda Kapuścińskiego na festiwalu literackim PEN World Voices (2005, 2007), wystawa na Union Square z okazji 25-lecia Solidarności (2005), Makbet w reż. G. Jarzyny na nabrzeżu Brooklynu, koncert Tomasza Stańki w MoMA i spektakl Irena's Vow z Tovah Feldshuh (2008), następnie grany na Broadway'u, czy Rok Grotowskiego i Kalkwerk Krystiana Lupy - pierwszy polski spektakl na Lincoln Center Festiwal (2009), to tylko niektóre ze zorganizowanych przez nas wydarzeń, docenione przez nowojorską publiczność i media.