EN

30.03.2003 Wersja do druku

Uczłowieczenie aktoida

IRONICZNA FARSA O OPERZE MYDLANEJ

To pani, hrabino, gra Ramonę? - pytali Starsi Panowie dwaj. - Ja w pewnym sensie - odpowiadała hrabina Tyłbaczewska. Połknięty przez nią magnetofonik zaczynał grać pod wpływem wstrząsów, a przestawał, gdy się ze wstrząsu otrząsała. W "Komicznej sile" mamy podobny efekt. Aktor-android -MK-55555 (po ludzku: Emka) emituje z siebie melodie niezależnie od woli, a pod wpływem nastroju. Lekko futurystyczna sceneria służy tu do uwypuklenia groteskowego obrazu teraźniejszości. Oto w prowincjonalnym telewizyjnym studiu międzyludzkie relacje sprowadziły się do poziomu wytwarzanych tu mydlanych oper. Aktorów z powodzeniem zastąpiły aktoidy, ale to one, a nie ludzie, okazują się szansą na odzyskanie utraconego człowieczeństwa. Tytułowa komiczna siła dobyta z drobnego gagu obudzi żywą inteligencję, przełamie mechanizmy udawanego życia, w efekcie uczłowieczy Emkę (zabawna w tej trudnej warsztatowo roli Maria Seweryn). Dalszych triumfów dokona miłość. W

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Uczłowieczenie aktoida

Źródło:

Materiał nadesłany

Przekrój nr 13

Autor:

Artur D. Liskowacki

Data:

30.03.2003

Realizacje repertuarowe