EN

19.10.1950 Wersja do druku

Realizacja sceniczna "Hamleta" w Teatrze Polskim (II)

Jest jasne, że w realizacji "Hamleta" cały nacisk musi być położony przede wszystkim na rysunek cha­rakterów (zwłaszcza postaci centralnej) i na dynamikę akcji. Szekspir nie używał sposobów magii teatralnej, nie tylko dlatego, że jej nie znał, ale jej po prostu nie potrzebował. Późniejsze próby wzbogacenia "Hamleta" o elementy plastyczne i mu­zyczne, rozbudowania go in­scenizacyjnego - raczej zaciemniały treść sztuki, od­wracały uwagę widza od spraw zasadniczych. Szek­spir miał rację, kiedy swojej widowni kazał nie tylko pa­trzeć, ale przede wszystkim - myśleć. Miał też rację Boy mówiąc: "Dekoracja wy­daje często śmiertelny bój myśli i słowu". Dlatego słusznie postąpił Teatr Polski ująwszy sztukę w najprostsze ramy konstrukcyjne jednej dekoracji, doskonale pomyślanej w duchu sceny Szekspirowskiej, gdzie uwzględnione są tylko najniezbędniejsze elementy terenu akcji. Tylko, że w ta­kiej dekoracji muszą bez­błędnie wykonać swe

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Realizacja sceniczna "Hamleta" w Teatrze Polskim (II)

Źródło:

Materiał nadesłany

?

Autor:

J.Mor.

Data:

19.10.1950

Realizacje repertuarowe